maandag 30 april 2018

RECENSIE | De Vliegende Hollander - Frank van Pamelen

Pasen 2016. Professor Olivier Huizinga arriveert in de Zeeuwse havenplaats Terneuzen, voor een werkweekend met een Vlaamse collega. Die blijkt echter dood in zijn hotel te liggen. Bij het lijk wordt een brief aangetroffen met een fragment uit de wereldberoemde legende van De Vliegende Hollander. Samen met rechercheur Kristel Marchand gaat Huizinga op onderzoek uit. Onmiddellijk zitten ze tot over hun oren in een historisch wespennest vol oosterse gevaren.

Dan Brown-stijl
De Vliegende Hollander is een literaire thriller in ware Dan Brown-stijl. De man in de hoofdrol is Olivier Huizinga, een sympathieke professor Letterkunde uit Leiden. Wanneer hij in Terneuzen aankomt voor een werkbespreking met zijn Vlaamse collega De Gille, blijkt die vermoord te zijn in zijn hotelkamer. Aanwijzingen bij het lichaam leiden de professor naar de legende van de Vliegende Hollander. Samen met de Vlaamse rechercheur Kristel Marchand gaat Huizinga op onderzoek uit., maar ze zijn niet alleen. Wat volgt is een duizelingwekkende zoektocht naar de waarheid, in een poging hun belagers af te schudden.

Veel personages
In de eerste hoofdstukken introduceert de auteur heel wat verschillende personages en perspectieven, wat het in het begin soms moeilijk maakt om te volgen. Gelukkig droogt de stroom nieuwelingen snel op en zit je daarna middenin het verhaal.

Actie!
De Vliegende Hollander zit boordevol actie en het tempo ligt ontzettend hoog. Historische puzzels en spitsvondige taalspelletjes vliegen je om de oren. "Anagrammen zijn alles", om het met de woorden van Olivier Huizinga te zeggen.

Vermakelijke geschiedenis
Frank van Pamelen heeft gekozen voor een vrij onbekend stukje geschiedenis en daar smul ik altijd van, vooral als feiten en fictie met elkaar vermengd worden. Hij spreidt heel wat taalkundige en historische kennis tentoon, waardoor ik er ook nog iets van heb opgestoken. Een paar toevalligheden en vergezochte plotwendingen daargelaten, zit het verhaal prima in elkaar. Het open einde laat genoeg ruimte voor speculatie en eigen fantasie.

Graag geluisterd
Het audioboek dat ik luisterde via Bookchoice is voorgelezen door de schrijver zelf, een héél groot pluspunt. (Je merkt altijd of een voorlezer het verhaal al door en door kent of het zelf ook pas voor de eerste keer leest.) Wanneer de Vlaamse rechercheurs aan het woord komen, voorziet Van Pamelen hen ook van een (soort van) Vlaamse tongval, wat me regelmatig aan het lachen bracht. Ik heb graag geluisterd naar dit verhaal en ben benieuwd naar meer van deze auteur.

De Vliegende Hollander
Frank van Pamelen
ISBN 9789026337444