zaterdag 9 februari 2013

REVIEW | Mijn E-reader


Ik kreeg hem van mijn vriend met Kerstmis en ik kan hem niet meer missen: mijn Sony Reader PRS-T2, beter bekend als e-reader. Voor alle mensen die nog twijfelen of ze een e-reader willen aanschaffen, zet ik alle plus- en minpunten op een rijtje!

Pluspunten:
+ Je hebt een hele bibliotheek bij de hand, waar je maar wilt, wanneer je maar wilt.
+ Je kan gemakkelijk in meerdere boeken tegelijk lezen.
+ Je kan passages aanduiden en ze opslaan als notities.
+ Door de E-ink technologie worden je ogen niet zo snel moe en heb je ook geen vervelende weerkaatsingen.
+ De cover die ik erbij heb gekocht heeft een superhandig led-leeslampje, waardoor je ook in het donker kunt lezen. Het lampje is precies sterk genoeg.
+ Het navigeren tussen pagina's is heel makkelijk en je kan ook makkelijk het lettertype en de lettergrootte aanpassen.
+ Je kan er ook mee op Facebook, zij het heel traag.
+ Het geheugen is groot genoeg voor megaveel boeken en als dat niet genoeg is, kan je het geheugen nog uitbreiden met een SD-kaart.
+ De batterij gaat heeeel lang mee.
+ Hij is gewoon mooi!
+ Je kan makkelijk met één hand lezen en in je andere hand iets te eten of te drinken vasthouden
+ Het boek blijft altijd openliggen en het valt nooit per ongeluk dicht waardoor je niet meer weet waar je gebleven bent.




Minpunten:
- Hij is nogal prijzig. Natuurlijk bestaan er ook goedkopere e-readers dan deze.
- Je kan niet zelf dingen noteren of 'bij-typen', alleen maar onderlijnen/aanduiden. UPDATE: Ik heb ondertussen ontdekt dat hij wel een notitiefunctie heeft! Dit is dus geen minpunt meer! :-)
- Je kan geen korte inhoud of flaptekst opvragen. Bij een papieren boek herlees ik vaak de flaptekst tijdens het lezen, dat kan nu dus niet. Een boek kiezen aan de hand van alleen een titel vind ik ook lastiger dan aan de hand van een korte omschrijving.
- Als je de boekenplank opent, kan je niet zien hoeveel pagina's een boek telt. Je kan dus moeilijker speciaal een dun of een dik boek uitzoeken.

Je ziet het, voor mij zijn er meer plus- dan minpunten en ik ben dus helemaal verkocht. Ik lees ook nog steeds papieren boeken, maar mijn e-reader heeft mijn hart veroverd.


Heb jij een e-reader? Of hou jij het bij een papieren boek?

11 opmerkingen:

  1. Dat zijn inderdaad veel pluspunten! Ik heb zelf de Kobo en ben er ook heel erg tevreden over.
    Dat van de flapteksten vind ik zelf ook wel heel erg jammer, enkele boeken hebben die op de eerste pagina staan maar veel ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een e-reader, een Kobo. Heerlijk ding! Maar ik kan nog steeds niet echt de beslissing maken wat ik liever heb. Ik lees nog steeds ook echte boeken.
    Maar de e-reader is wel heel fijn. Lekker licht, inderdaad ideaal omdat je vaak je handen vrij hebt (ik leg vaak de ereader op mijn benen zodat ik door kan lezen, terwijl ik thee drink of iets in die richting).
    Ik heb alleen geen hoes voor mijn ereader, dus ook geen lampje. Maar ach :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik hem zo vaak gebruik omdat hij een lampje heeft. Ik vind het heel ongezellig om met een felle lamp aan te zitten lezen, dit kleine lampje is perfect!

      Verwijderen
  3. Ik heb een e-reader en gebruik 'm amper. Ik heb toch liever een papieren boek in m'n handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik twijfel nog steeds tussen een echt boek, en e-reader... wie weet in de toekomst, en ik zal dan denk ik echt voor een Sony gaan kiezen, kwaliteit en oog wil ook wat he!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een iPad waar ik op lees, al vind ik dat formaat wel prettiger (van e reader).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind een e-reader, op voorwaarde dat het er één met E-ink is, vooral minder vermoeiend voor je ogen.

      Verwijderen
  6. Ik heb geen e-reader, maar ik heb weleens boeken gelezen op een Ipad. Op zich leest het wel fijn, maar als ik een boek koop, wil ik het liever fysiek hebben, kunnen vasthouden en in mijn kast zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inderdaad boeken die ik ook liever fysiek heb, bv. reeksen die ik verzamel of non-fictie boeken met veel foto's.

      Verwijderen
  7. Ik heb precies dezelfde en kan hem echt niet meer missen.
    Momenteel lees ik trouwens weer veel papieren boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb precies dezelfde en kan hem echt niet meer missen.
    Momenteel lees ik trouwens weer veel papieren boeken.

    BeantwoordenVerwijderen