zondag 1 februari 2015

Tot ziens januari, welkom februari! + Persoonlijke update


De eerste maand van het nieuwe jaar zit er op en daar ben ik eerlijk gezegd niet rouwig om. Het was voor mij een bewogen maand, waarin ik niet zo veel las als ik gepland had. Ik tikte af op vier gelezen boeken - toch nog steeds ongeveer een boek per week - en vijf recensies.

Tot ziens januari!

In 2014 las ik op de valreep nog twee boeken waarvan de recensie pas in januari verscheen, die neem ik dus maar gelijk mee in mijn maandoverzicht van afgelopen maand. Tussen Kerst en Nieuwjaar ging ik helemaal op in De schaduw van de Mol van Bob Van Laerhoven. Ik was zo onder de indruk van deze roman dat ik er pas een paar weken later in slaagde om een recensie te schrijven die dit boek recht zou doen. Daarna las ik De Verwanten van Guido Bottinga. Het was het allerlaatste boek dat ik van 2014 en ik genoot oprecht van deze mysterieuze Nederlandse YA over de Groote Oorlog. 

Het eerste boek van 2015 werd De jongen uit het woud van Jen Minkman, ook een Young Adult van Nederlandse bodem, meer bepaald een paranormal romance. Het is een heerlijk romantisch verhaal met een goeie portie magie, een modern sprookje eigenlijk. Een geslaagd begin van het jaar!

Ik ging verder met De Harteloze Muze van Nynke Laanstra. Het is het derde en laatste deel van de Hoop-geloof-liefde-trilogie en het kon me helaas niet zo bekoren als de twee andere delen.

Daarna vond ik het tijd voor iets totaal anders. Ik ging voor de thriller Diepe Wonden van Nele Neuhaus. Via Facebook won ik een gesigneerd exemplaar en ik was heel benieuwd naar dit boek, vooral omdat ik zoveel goeds gehoord had over de schrijfster. Mijn verwachtingen werden zeker ingelost. Diepe Wonden is een originele en vernuftige thriller, je moet er alleen wel je gedachten bij kunnen houden.

Het laatste boek dat ik in januari las was Wat niemand weet van Karen Dierickx, het vervolg op De mooiste zomer van mijn leven. Mijn recensie lees je in de loop van februari!

Verder maakte ik in januari ook een lijstje met mijn favoriete Vlaamse boeken en zette ik de Poëzieweek in de kijker. Die loopt trouwens nog tot en met 4 februari, dus je kunt nog steeds die leuke PoëzieBieb-app downloaden en naar de boekhandel rennen voor het Poëzieweekgeschenk van Ilja Leonard Pfeijffer!


Welkom februari!

De recensie van Wat niemand weet heb je dus deze maand nog te goed. Verder staan alvast De zes levens van Sophie van Sarah Meuleman, En dan de liefde van Susan Smit en Drie dokters van Gretel Van den Broek op mijn leesmenu. 

Van mijn papa leende ik ook nog Een maaltijd in de winter van Hubert Mingarelli, een boek waar hij alvast heel enthousiast over was. 

Verder ligt De jongen die zijn vader zocht van John Boyne ook al een hele tijd naar mij te lonken, dus die hoop ik ook nog te kunnen lezen in februari.


Persoonlijke update

Aan het begin van de maand leek het alsof 2015 niet meer stuk kon: de blogplanning voor januari én februari lag klaar en ik was volop bezig om mijn goede voornemens om te zetten in de praktijk. Maar in het leven loopt het altijd anders dan je verwacht had - story of my life

Op 12 januari overleed mijn grootmoeder plots en amper twee weken later moest mijn mama geopereerd worden. Mijn hoofd stond even niet naar lezen of bloggen en dat was ook te merken hier bij Boekboetiek. Gelukkig herstelt mijn mama ondertussen thuis verder van een geslaagde operatie, maar de gebeurtenissen van de afgelopen maand zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. Ik heb heel wat afgepiekerd de laatste weken. (Ik ben dan ook een echte piekeraar en als Annelies-land echt bestond, dan zou doemscenario's bedenken er de nationale sport zijn.) Ook Boekboetiek ontsnapte niet aan mijn immer malende brein.

Misschien is het jullie wel opgevallen dat het laatste Dagboek van een boekenblogger ondertussen  al een paar weken oud is. Maandenlang deelde ik iedere maandag lief en leed met jullie en ook al geniet ik heel erg van de kleine dingen die het leven mooi maken, er gebeuren nu eenmaal weinig spectaculaire dingen in mijn leven. En als er dan iets gebeurt wat mijn leven op zijn kop zet, zoals de laatste weken het geval geweest is, voel ik gewoon weinig behoefte om dat met het hele wereldwijde web te delen. Daarom komt het Dagboek van een boekblogger voorlopig niet meer terug, alleszins niet in deze vorm. (Het zou kunnen dat ik ooit met een variatie op deze rubriek op de proppen kom, maar dan zijn jullie de eersten die het weten.) Het Boek in Beeld op vrijdag is op dit moment dus de enige wekelijkse rubriek. 

Ook al is 2015 voor ons dus niet zo goed begonnen, ik heb er alle vertrouwen in dat de rest van het jaar alleen maar beter zal worden.


Ben jij het nieuwe jaar goed begonnen? Hoe staat het met je (lees)voornemens?

17 opmerkingen:

  1. Wat vervelend Annelies hopelijk heb jij inmiddels alle ellende van 2015 al achter de rug en wordt het alsmaar beter. Hopelijk gaat het herstel van je moeder voorspoedig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Sue! Ik hoop het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjonge is wel even schrikken voor jouw familie! Dan zie je wat echt belangrijk is en dat is niet je boekenblog. Hopelijk geeft het je wel wat afleiding om in een mooi boek te duiken. Sterkte de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Logisch dat je dan even andere dingen aan je hoofd hebt. Sterkte Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Irene van Benthem1 februari 2015 om 12:37

    Heftig begin van het jaar! Veel sterkte!
    Mijn jaar begon super, aangezien ik naar anderhalf jaar crashen bij mijn moeder weer lekker van mijn eigen huisje kan genieten.

    Hoop voor je dat Februari meer vreugde brengt

    Groetjes Irene @ Ijskoudepassie.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt Irene! Wat leuk dat je nu weer een eigen stek hebt, veel plezier gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je! Het is inderdaad door dit soort gebeurtenissen dat je gaat beseffen wat er echt toe doet in het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Annelies, na het verlies van je grootmoeder en de operatie van je mama komt er zeker een nieuwe periode in je leven wat je vreugdevoller zal maken! Het heeft allemaal gewoon zijn tijd nodig. Geniet nu van de kleine dingen en de rest volgt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel Sabrina! Ik doe mijn best om niet te veel te piekeren, maar soms lijkt het gewoon sterker dan mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Samen komen we er wel doorheen, lieverd! Ik ben ervan overtuigd dat 2015 ook voor ons nog heel mooie momenten in petto heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat jammer dat jullie jaar zo slecht is begonnen. Ik leef met je mee, des te meer doordat we net ook afscheid hebben moeten nemen van een familielid. De blog is geen verplichting hé, neem gerust alle tijd die je nodig hebt vooraleer je het bloggen hervat. Ik kan me voorstellen dat je op zo'n moment niet de concentratie kan opbrengen om te lezen én zelfs dat doemdenken klinkt bekend. Daar heb ik zelf ook veel last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie jaar is ook niet zo goed begonnen, als ik het zo lees. Veel sterkte voor jou en je familie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar ben ik zeker van! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jammer dat het jaar zo gestart is. Heel veel sterkte gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen