donderdag 28 december 2017

De 10 van 2017

Met 2018 voor de deur is het ook onvermijdelijk weer tijd voor een favorietenlijstje! Uit de 85 boeken die ik dit jaar las, koos ik de tien mooiste, spannendste en meest romantische exemplaren.

Een historische thriller van formaat, letterlijk en figuurlijk. Veel verschillende verhaallijnen, een dikke 600 bladzijden én uiterst intrigerende personages.


Wat doe je als je kind een steeds groter gevaar vormt voor zichzelf én anderen? En hoe ver kun je gaan om hem te beschermen? De zusjes Van Gastel schreven er een grimmige, onheilspellende thriller over.

Dit boek, met een plot die even eenvoudig als geniaal is, is zonder twijfel één van de meest verrassende thrillers die ik dit jaar las. Ik kon niet stoppen met lezen en werd helemaal opgeslokt door het verhaal. 


Een meisje loos is de perfecte mix van geschiedenis en fictie. De beeldende omschrijvingen en een vleugje romantiek maken het geheel compleet.

Journaliste Anke Wauters legt met dit boek over bodyshaming de vinger precies op de pijnlijke plek. Tegelijk toont ze zich van haar meest kwetsbare kant. Ze schrijft openhartig over haar verstoorde relatie met eten, met haar lichaam, met schoonheid en gewicht, over haar angststoornis. Dit boek kwam zo hard binnen dat ik het regelmatig aan de kant moest leggen.


Als we elkaar terugzien - Kristin Harmel
Met de Duitse krijgsgevangenschap in Amerika legt Kristin Harmel een vrij onbekend stukje geschiedenis bloot en combineert dit met fantastische, innemende personages. Een hartverscheurende roman over spijt, vergeving en keuzes maken.

Samen is een bloedstollende thriller met een origineel scenario. De broeierige sfeer in het Amerikaanse stadje waar het verhaal zich afspeelt, wordt zo treffend beschreven dat je op slag vergeet dat je een boek van een Nederlandse schrijfster vast hebt.


Deze misdaadroman zit zo goed in elkaar dat je vergeet dat het je een debuut leest. De spanningsboog, de broeierige sfeer, het plot, de personages, ... Alles klopt!

Na Ule en Mette is Marie, codenaam Jeanne het sluitstuk van de Pauwels-trilogie. Deze keer neemt Marc de Bel ons mee naar concentratiekamp Ravensbrück. Voor mij was dit het meest beklijvende deel uit de reeks.


Dit boek is één van de laatste boeken die ik dit jaar las en tegelijk één van de mooiste. Dit sprookjesachtige verhaal dat zich afspeelt in Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft een diepe indruk op me achtergelaten.


Wat was jouw favoriete boek van 2017?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten