dinsdag 26 december 2017

RECENSIE | 365 bullet journal - Zennor Compton & Marcia Mihotich

Bullet journaling is een revolutionaire planningsmethode die je helpt efficiënter en creatiever te worden. Het biedt je een betrouwbare takenlijst die ervoor zorgt dat je nooit meer een afspraak, taak of doel vergeet.

Het 365 bullet journal is een gemakkelijk te begrijpen oefenboek dat je leert hoe je de methode gebruikt. Het biedt voor elke dag van het jaar een oefening die je in maximaal 365 seconden kunt doen. Het fijne van het maken van bulletlijstjes is dat je ze volledig aan je eigen stijl en gewoonten kunt aanpassen. Zo kun je dus helemaal je eigen journal maken en net zoveel van de vele honderden ideeën en technieken in de praktijk brengen als je zelf wilt. Denk bijvoorbeeld aan gewoontetrackers, slaapdagboeken, schrijfoefeningen en nog veel meer.

Met eenvoudige, heldere instructies laat dit boek zien hoe je bullet journaling in je leven kunt inpassen zodat je je leven optimaal kunt organiseren.

Eerder vertelde ik je al dat ik uiteindelijk ook overstag ben gegaan en de bullet journal-hype heb omarmd. Voor mij is een BuJo niet alleen een agenda of een planner maar ook een manier om creatief bezig te zijn en andere technieken zoals handletteren te oefenen. Inspiratie hiervoor vind ik meestal op Pinterest of Instagram, maar het leek me ook handig om een hele hoop ideeën bij elkaar te hebben, zonder dat ik mijn smartphone of tablet erbij moet nemen. (Iets met meer offline zijn en zo...) Enter: 365 bullet journal van Zennor Compton.

Strak en minimalistisch
Zoals de titel al verraadt, bevat dit compacte boekje 365 ideeën die in maximaal 365 seconden uit te voeren zijn. De opdrachten/ideeën zijn verder niet genummerd, dus het is geen één-per-dag-principe. (Ik las het boek in één ruk uit, met post-its bij de hand.) De vormgeving in grijs en oranje is strak en minimalistisch en leunt zo nauw aan bij het originele concept van Ryder Carroll

Praktisch en creatief
Na een heel beknopte introductie worden in verschillende categorieën talloze tips en voorbeelden op je afgevuurd. Bepaalde delen zijn vooral gericht op efficiënt plannen en werken, maar er komen ook zogenoemde "creatieve uitdagingen" aan bod. Deze beperken zich echter vooral tot lijstjes, trackers, doodles en banners. Echte creatievelingen die graag aan de slag gaan met stickers, washi tape, stencils en kalligrafie zullen hier wat op hun honger blijven zitten.

Oefenen maar
Bij zo goed als iedere opdracht is er een beetje plaats vrij om te oefenen, maar niet elke pagina is voorzien van dots of lijntjes, waardoor het niet altijd de bedoeling lijkt dat je op die plek gaat zitten kliederen. Ik heb er daarom voor gekozen om te oefenen op kladpapier of rechtstreeks in mijn journal.

Ideeënboek
Als je nog helemaal niet vertrouwd bent met de BuJo-methode, zijn er zeker andere, duidelijkere boeken op de markt die als handleiding dienst doen. (Deze bijvoorbeeld.) Hetzelfde geldt wanneer je vooral focust op het creatieve aspect van journaling. 365 bullet journal is vooral een ideeënboek dat je kan inspireren op het vlak van trackers, collecties en lijstjes. Ik hou dit boekje zeker bij de hand wanneer ik mijn bullet journal voor 2018 ga opzetten.

365 bullet journal: Voor iedere dag een opdracht om te leren je leven te organiseren
Oorspronkelijke titel: The 365 Bullet Guide: Organize Your Life Creatively, One Day at a Time (Vertaling door Carry Oomis)
Zennor Compton & Marcia Mihotich