zondag 27 september 2015

RECENSIE | Toen boeken nog boeken waren - Jonathan Galassi

Dit is een liefdesgeschiedenis. Een verhaal over de goeie ouwe tijd, toen mannen nog mannen waren en vrouwen nog vrouwen en boeken nog boeken, met een gelijmde of zelfs genaaide rug, een stoffen of papieren omslag, een fraaie of minder fraaie kaft en een muffe, stoffige, heerlijke geur. In een heerlijk naar oud papier geurende wereld vechten twee New Yorkse uitgevers van de oude stempel jarenlang om een vermaarde dichteres. Zij draagt haar eigen geheimen met zich mee, die de levens van hen allemaal zullen veranderen.

De prachtige cover, maar vooral de titel maakten dat ik heel nieuwsgierig was naar dit boek. Wat zou er allemaal gebeurd zijn in de tijd dat boeken nog boeken waren? Alles en helemaal niks zo blijkt na het lezen van dit boek.

Hoofdpersonage is Paul Dukach, een redacteur die aan de slag gaat voor uitgever Homer Stern, een toonaangevend figuur in de boekenwereld. Om zijn personages en verhaal vorm te geven put Jonathan Galassi uit zijn eigen ervaringen bij uitgeverij Farrar, Straus & Giroux. Hij mag dan wel het reilen en zeilen in de uitgeverswereld kennen als geen ander, toch slaagt hij er wat mij betreft niet in om geloofwaardige, ronde karakters neer te zetten. Paul blijft een papieren figuur en het lukte me niet om hem sympathiek te vinden, laat staan met hem mee te leven.

Ook het verhaal op zich lijkt maar niet van de grond te komen. Er is vaak een aanzet tot, maar daar houdt het dan ook op. De weinige vaart die erin zit, verdwijnt als sneeuw voor de zon door de ellenlange zinnen die Galassi uit zijn uitgeverspen tovert. De oeverloze uitweidingen en opsommingen gingen me na een tijd echt irriteren. Show don't tell is duidelijk niet aan deze man besteed.

Het kan bijna niet anders of Galassi schreef dit boek speciaal voor insiders uit het uitgeversvak. Mensen die de geromantiseerde personen en situaties herkennen zullen zeker van dit boek kunnen genieten. Ikzelf daarentegen hou wel heel erg van boeken over boeken, maar Toen boeken nog boeken waren voeg ik toch maar niet toe aan mijn favorietenlijstje.

Toen boeken nog boeken waren
Oorspronkelijke titel: Muse (Vertaling door Lidwien Biekmann)
Jonathan Galassi