vrijdag 21 december 2018

Mijn favorieten van 2018

Met nog zo'n 10 dagen op de teller loopt 2018 bijna op zijn einde. Hoog tijd dus voor een favorietenlijstje! Dit jaar vond ik het best makkelijk om mijn lievelingsboeken te verzamelen. Er zaten er een paar tussen die ik niet snel zal vergeten.


Ik had het niet verwacht, maar dit boek kwam ontzettend hard binnen. Zakdoekjes waren geen overbodige luxe. Dat de schrijfster er elementen uit haar eigen leven in verwerkt heeft, maakt het verhaal alleen nog maar sterker en de boodschap waardevoller.

Aan het einde van de wereld - Kristin Hannah
Ik hou helemaal niet van kou, laat staan van sneeuw en toch trekken boeken die zich in Alaska afspelen altijd mijn aandacht. Kristin Hannah maakt van het landschap en de kou een onheilspellend personage.


Het was buiten 45°C en ik zat binnen met de ventilator aan te genieten van Zondagskind. Het is één van mijn vakantieherinneringen van afgelopen zomer. Jasmijns verhaal is toch wel mijn favoriet onder de favorieten geworden.


Charles Martin was één van de schrijvers die ik dit jaar ontdekte. Een beetje à la Nicholas Sparks, maar dan met meer diepgang.

Nog eentje van Charles Martin! Dit verhaal over een ontspoorde Vietnamveteraan is emotioneel, gevoelig en gewoon goed geschreven.

Nog zo'n ontdekking van 2018: Matt Haig. In Planeet Paranoia geeft hij tips en adviezen om te overleven in een drukke, gejaagde wereld vol prikkels. Met dit boek heeft hij in zijn eentje mijn vertrouwen in de mensheid weer een beetje hersteld.


Dit prachtige kinderboek won dit jaar de ene prijs na de andere en dat is wat mij betreft helemaal terecht. Wat heb ik hiervan genoten! 

Dit onwaarschijnlijke liefdesverhaal wordt prachtig voorgelezen door Jan Donkers en was zonder twijfel mijn favoriete luisterboek van dit jaar. De liefde tussen Lale en Gita, die opbloeit onder de meest gruwelijke omstandigheden, is hartverwarmend en stemt hoopvol.

Wat waren jouw favorieten van het afgelopen jaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten