dinsdag 19 december 2017

RECENSIE | De poppenmaker van Krakau - R.M. Romero

In het land van de poppen is er magie.
In het land van de mensen is er oorlog.
Overal is er pijn.
Maar samen is er hoop.

Karolina, een levende pop, belandt in het atelier van een poppenmaker, een man met een bijzondere gave en een tragisch verleden. De teruggetrokken poppenmaker kan eerst nauwelijks geloven dat hij een pop heeft die kan praten, maar al gauw raakt hij onder de indruk van Karolina's lef en grootmoedigheid. Hij leeft helemaal op en sluit vriendschap met een Joodse vioolspeler en zijn dochter. Als de nazi's Polen binnenvallen, komt er echter een einde aan hun prille geluk. Karolina en de poppenmaker beseffen dat hun vrienden niet meer veilig zijn in Krakau en besluiten hen te helpen, zelfs als ze daarmee hun eigen leven in gevaar brengen.

De poppenmaker van Krakau was zo'n overduidelijk geval van liefde op het eerste gezicht. Ik kon alleen maar hopen dat het verhaal net zo mooi zou zijn als de cover...

Krakau, 1939. Karolina, een levende pop, belandt op een dag in het atelier van een poppenmaker. Eens de man over zijn eerste schrik heen is, ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee. Allebei leven ze op en ze sluiten vriendschap met de Joodse Jozef en zijn dochter Rena. De idylle wordt echter bruusk verstoord wanneer de nazi's Polen binnenvallen. Karolina en de poppenmaker beseffen al snel dat hun vrienden niet langer veilig zijn en ze bedenken een gewaagd plan om hen te redden.

Intense leeservaring
De laatste jaren verschenen er massa's romans en YA's over de Tweede Wereldoorlog. Dit keer ziet de lezer de geschiedenis echter vanuit een heel ander perspectief, namelijk dat van een levende pop die nog niet veel weet van de mensenwereld. Karolina's aandoenlijke naïviteit staat symbool voor de hoop, maar de loop van de geschiedenis hangt van bij het prille begin als een donkere wolk boven de hoofden van de personages. Je hoopt uit de grond van je hart dat alles goed komt, maar je weet bij voorbaat al dat die hoop tevergeefs is. Vooral dat laatste zorgde bij mij voor een intense leeservaring. (Ja, er kwamen zelfs zakdoekjes aan te pas.)

Ondertussen in het Land van de Poppen
Parallel aan de gruwel die zich afspeelt in Krakau, komen we ook te weten wat er zich in het Land van de Poppen heeft afgespeeld voordat Karolina het ontvluchtte. De gebeurtenissen daar vertonen opvallend veel gelijkenissen met die in Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De hoofdstukken die deel uit maken van deze tijdlijn zijn rijkelijk geïllustreerd, waardoor ze duidelijk te onderscheiden is van de andere.

Krachtige boodschap
In De poppenmaker van Krakau verweeft de schrijfster op een uitzonderlijke manier magie met de harde historische feiten. Aan de ene kant een melancholisch sprookje, aan de andere kant de dreiging van de Tweede Wereldoorlog. De boodschap die Romero wilt overbrengen is duidelijk en - jammer genoeg - ook actueel: Je hebt altijd een keuze. Zorg ervoor dat dit niet nog eens kan gebeuren.

Indrukwekkend debuut
De poppenmaker van Krakau is zonder meer een indrukwekkend debuut van een schrijfster die uitblinkt in sfeerschepping. Het winterse Krakau is net zoals de personages levensecht. Sneeuw kraakt onder je voeten, Karolina zit in je jaszak. Je ziet de situatie uit de hand lopen, maar je kan niks doen, want jij hebt geen magische krachten. Of toch wel? Als je dit jaar nog één boek leest, laat het dan alsjeblieft De poppenmaker van Krakau zijn. Ik beloof je dat het je kerstdagen een beetje warmer zal maken.

De poppenmaker van Krakau
Oorspronkelijke titel: The Dollmaker of Kraków (Vertaling door Lies Lavrijsen en Tine Poesen)
R.M. Romero