woensdag 6 april 2016

RECENSIE | De man die alles achterliet - Tanya Commandeur

Holland-Amerika, begin twintigste eeuw: David Buijser is elf jaar als zijn vader Johannes het gezin in de steek laat. Jaren later volgt David het spoor naar New York, waarbij hij zijn doel voor ogen houdt: de man leren kennen die zoveel op hem zou lijken.

Dit boek maakt net zoals De lege stad van Simone Van der Vlugt deel uit van een historische romanreeks over heel uiteenlopende onderwerpen en periodes uit de geschiedenis. Het is gebaseerd op het levensverhaal van Tanya's betovergrootvader, een man waarvan men zei dat hij zijn familie in de steek liet om zijn geluk te beproeven in Amerika en aan zijn einde kwam door van een wolkenkrabber te springen.

In De man die alles achterliet volgen we de Rotterdamse David Buijser van begin twintigste eeuw tot halverwege de jaren '30. Hij reist zijn vader Johannes achterna, die eerder al naar Amerika vertrok op zoek naar een betere toekomst. Het leven dat zijn vader in zijn afwezigheid heeft opgebouwd, ziet er helemaal anders uit dan David zich had voorgesteld.

Johannes probeert tevergeefs door te breken als artiest en heeft te kampen met depressieve episodes waarin hij al zijn problemen probeert te verdrinken. David, die altijd heeft gehoord dat hij zoveel op zijn vader lijkt, begint zich af te vragen of dat nu een vloek of een zegen is. Is hij ook zo'n impulsieve, onvoorspelbare man die het de mensen in zijn omgeving moeilijk maakt met zijn grillen of slaagt hij er in om een eigen stempel te drukken op zijn leven? Dat is de vraag die David bijna zijn hele leven achtervolgt en die tegelijk de drijfveer vormt om het beter te doen dan zijn vader.

Beeldende zinnen en meer opsommende stukken wisselen elkaar regelmatig af. Nu eens zit je echt in een roman, dan weer leest het verhaal als een non-fictieboek. Wat er ook gebeurt, Tanya's aangename schrijfstijl zorgt er in ieder geval voor dat je geboeid blijft lezen.

In het begin maakt de auteur een aantal grote sprongen heen en weer in de tijd om de familiegeschiedenis toe te lichten en dat vond ik best verwarrend. Ook het grote aantal nevenpersonages had dat effect op me. Het was daarom wel handig geweest als er naast de familiefoto's en kaarten ook een stamboom in het boek opgenomen was.

De hoofdpersonages en de tijd waarin ze leven komen goed uit de verf, zowel aan deze als gene kant van de oceaan. De schrijfster heeft voor dit boek duidelijk grondige research gedaan. Wat historische feiten betreft, kun je haar op geen enkele fout betrappen. De ramp met de Titanic, de komeet Halley en andere nieuwsfeiten uit die tijd geven het verhaal extra authenticiteit.

De man die alles achterliet is niet alleen een historische roman over een uiterst intrigerende periode uit de geschiedenis. Het is ook een meeslepend verhaal over een vader en een zoon die niet met maar ook niet zonder elkaar kunnen, over een jongeman die evenveel op zijn vader wil gelijken dan dat hij van hem wil verschillen.

De man die alles achterliet
Tanya Commandeur
Aantal pagina's: 264