woensdag 24 september 2014

RECENSIE | Het Gesticht - Madeleine Roux


Om zijn eindexamen nog te kunnen halen moet Dan Crawford zijn zomervakantie doorbrengen op een speciale zomerschool. Al snel komt hij erachter dat de school gevestigd is in een gebouw dat vroeger dienst deed als psychiatrisch ziekenhuis. Als hij op zijn kamer een oude foto vindt, besluit hij samen met zijn nieuwe vrienden Jordan en Abby op onderzoek uit te gaan. Langzaam maar zeker lijkt het verleden de drie vrienden in te halen.


Het Gesticht deed me qua stijl denken aan de boeken van Ransom Riggs, en al helemaal toen ik de originele cover onder ogen kreeg. Ik las dat er in de originele versie ook heel wat enge foto's staan, net zoals in de boeken over mevrouw Peregrine, maar die zijn in de vertaling weggelaten. Jammer eigenlijk, het zou een toegevoegde waarde geweest zijn voor het boek.

Maar niet getreurd, ook zonder de foto's weet Madeleine Roux een onheilspellend sfeertje te scheppen. Het verhaal begint rustig, maar je merkt onmiddellijk dat er een paar dingen niet in de haak zijn. De spanning loopt op naarmate het verhaal vordert, maar echt kippenvel kreeg ik er niet van.

Dan en de andere hoofdpersonages zijn stuk voor stuk herkenbare, realistische karakters, al mochten ze wel wat meer diepgang hebben. Zo had ik graag meer gelezen over hun achtergrond en verleden.

Ook al hield ik aan dit boek geen slapeloze nachten over, het hield me wel in zijn greep. Ik wou zo graag te weten komen wie/wat er achter alle raadselachtige gebeurtenissen zat. Doorheen het boek verzamelde ik heel veel vragen, maar er werden er uiteindelijk maar een paar beantwoord. De auteur laat je heel lang in het ongewisse. Dat laat natuurlijk lekker veel ruimte voor het vervolg, waar ik dan ook heel benieuwd naar ben!

Score:
«««

Het Gesticht
Oorspronkelijke titel: Asylum (Vertaling: Daniëlle Stensen)
Madeleine Roux
Aantal pagina's: 272
ISBN 9789023489535
Uitgeverij Cargo Young (Juli 2014)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

14 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een mooi boek, maar ik zou dan toch voor de Engelse versie gaan vanwege de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens, wel heb ik de boeken van Ransom Riggs (nog steeds :( ) niet gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er een paar keer in begonnen, maar niet helemaal uitgelezen. Ik probeer het snel nog eens, al was het maar voor die enge foto's!

      Verwijderen
  3. Ik heb dat ook, het lijkt me een geweldig boek, maar ik zou dan voor de originele versie gaan. Dat doe ik toch al snel, dat scheelt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik grijp nogal snel naar vertalingen. Best jammer eigenlijk, want de originele versie is vaak nog leuker.

      Verwijderen
  4. Leuke blogpost Annelies! Momenteel ben ik zelf de Ransom Riggs boeken aan het reviewen. Deze maakt mij nu dus ook nieuwsgierig! Ik lees zelf altijd alles in het Engels, dus dat moet ik bij deze dan ook zeker maar doen.
    Wat ik je verder even wilde laten weten, ik heb je vandaag genomineerd voor The Very Inspiring Blogger Award. Sterker nog, je staat als eerste genoemd in mijn lijstje ;)
    Keep up the good work! And happy reading ofcourse :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk, bedankt voor de nominatie! Ik zou inderdaad ook zeker de Engelse versie lezen dan. Ben benieuwd naar je recensie van de Ransom Riggs-boeken!

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was nog aan het denken om deze te lezen, maar heb 'm dan uiteindelijk toch laten liggen voor Ranson Riggs. Ben nu bezig aan de tweede in de reeks, maar het is lang niet zo leuk als het eerste boek, dus misschien moet ik 'Het Gesticht' maar eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt mij spannend, maar ik ben de Young Adults een beetje 'ontgroeid'. Meestal vind ik ze tegenvallen, dus ik lees ze vrijwel niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt spannend, ik ga er naar op zoek

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze klinkt echt interessant, zal zeker op mijn lijstje terecht komen! :)

    BeantwoordenVerwijderen