dinsdag 28 augustus 2012

Never judge a book by its cover

Ik weet dat het niet eerlijk is. Oppervlakkig zelfs. Je mag niet alleen op uiterlijk afgaan. Maar het oog wil ook wat en soms kan je het echt niet helpen. Dan ligt een boek daar gewoon mooi te wezen in de winkel en dan moet je het kopen. Gewoon. Omdat het mooi is...

Never judge a book by its cover. Ik vind het één van de mooiste Engelse spreekwoorden en het is vooral helemaal waar (zoals dat al eens het geval is met spreekwoorden). Een boek met een lelijke cover kan een prachtig verhaal bevatten en andersom. Toch heb ook ik een aantal boeken die ik alleen maar gekocht heb omdat ze er leuk uitzagen...


Ishq & Mushq (Liefde & Geur) - Priya Basil
Over een Sikh-familie die zich probeert aan te passen in Londen.
Ik zou aan de hand van de flaptekst het boek nooit gekocht hebben, want ik lees niet zo graag 'exotische' romans, maar dat sappige fruit op de cover heeft mij verleid om het toch mee te nemen. Het verbaast jullie dan ook niet dat het boek ongelezen in mijn kast staat?



The Long Silence of Mario Salviati - Etienne Van Heerden
Een magische roman over het Zuid-Afrika van vroeger en nu.
Ook dit boek zou ik zonder die mooie goudkleurige zeemeerman op de cover nooit gekocht hebben, om dezelfde reden als het boek hierboven: te exotisch. Ook dit boek staat ongelezen in de kast...



Wilde lavendel - Belinda Alexandra
Over een Frans boerenmeisje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in de wereld van het theater én het verzet terecht komt.
Die lavendel op de cover doet je zo wegdromen, je waant je wel in de Provence met dit boek! Het verhaal zelf is even mooi als de kaft en heb ik dus met veel plezier gelezen en goedgekeurd! Aanrader!


Kopen jullie soms ook boeken alleen maar omdat ze er goed uit zien? Wat vinden jullie 'mooie' boeken?


Tot de volgende keer!
Annelies


8 opmerkingen:

  1. Vooral die tweede is mooi :) ikzelf heb het ook wel eens gedaan, maar vaak was de inhoud dan stukken minder...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de covers van Italiaanse romans prachtig! En ja, die koop ik dan ook. Maar de meeste romans zijn ook prachtig geschreven, dus dat scheelt weer.

    Waar ik ook een zwak voor heb zijn creatieve titels. Hoe creatiever de titel, hoe beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees je ze dan ook in het Italiaans? Of bedoel je vertaald uit het Italiaans? Aan titels hecht ikzelf niet zo veel belang eigenlijk. Flaptekst doet het 'em bij mij altijd.

      Verwijderen
  3. Zo herkenbaar. Wat kan ik zeggen, een kaft wekt soms dat 'love at first sight' gevoel op waar ik maar moeilijk weerstand aan kan bieden. In mijn geval zijn het dan meestal hardcovers, met unieke, sierlijke letters en een mooi plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar. Ik ben ooit gevallen voor de prachtige cover van 'The childrens book' van A.S. Byatt. Heel mooi blauw, met een prachtige afbeelding. Jammer genoeg was het boek niets aan...

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja!! Zo'n mooi boek qua uiterlijk! Ik had het ook bijna gekocht, maar toen ik een klein stukje las terwijl ik nog in de winkel stond, heb ik het maar mooi terug gelegd.

      Verwijderen