woensdag 23 maart 2016

RECENSIE | In de toren - Merel Melchers

In de toren - leven met een depressie is het debuut van Merel Melchers. Sinds vijf jaar kampt ze met een depressie en een eetstoornis. Met professionele hulp probeert ze op te krabbelen, maar ze heeft steeds vaker het gevoel dat haar leven waardeloos is. Is er nog hoop voor Merel of glijdt ze steeds verder weg?


In de toren is het aangrijpende debuut van de amper 17-jarige Merel Melchers. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten hanteert ze een verrassend volwassen schrijfstijl. Ze slaagt er in om haar gevoelens op een duidelijke manier over te brengen op haar lezers hoe verwarrend die vaak ook zijn, ook voor haarzelf. 

Net zoals haar gedachten en emoties springt het verhaal soms van de hak op de tak, wat zorgt voor verwarring maar tegelijk ook haar gemoedstoestand goed illustreert. Van pure wanhoop naar een kleine beetje licht aan het einde van de tunnel - Merels emoties gaan van het ene uiterste naar het andere en als lezer word je daar helemaal in meegesleept. 

Zo schrok ik heel erg van de heftigheid van Merels wanhoop. Vooral de stukken waarin ze haar dissociaties beschrijft, komen hard binnen. Zo trekt ze zich soms mentaal terug in de Toren, een plek waar niemand haar kan raken en ze zich veilig en rustig voelt.

"Ik pakte mijn hoofd vast. Elizabeth liet me weer eens de beelden zien van haar dood. De man met het mes grijnsde breed. [...] Ik ging terug naar de Toren. Ik keek naar de tuin, tranen stroomden over mijn gezicht." - pag. 89

Het spreekt voor zich dat Merel zich nog verder kan ontwikkelen als schrijfster, maar dat ze talent voor schrijven en veel taalgevoel heeft bewijst ze met dit boek. Met In de toren wil ze het taboe dat rust op psychische aandoeningen doorbreken en daar slaagt ze wat mij betreft goed in. Ze rekent af met een aantal hardnekkige vooroordelen. Zo komen mensen met een depressie echt hun bed nog wel uit en staat het niet op hun voorhoofd geschreven dat ze psychische problemen hebben. Door haar ervaringen te delen steekt Merel veel jongeren die te kampen hebben met psychische problemen een hart onder de riem en dat kan ik alleen maar toejuichen.


In de toren - leven met een depressie
Merel Melchers
Aantal pagina's: 166
ISBN 9789402223804
Uitgeverij Boekscout.nl (februari 2016)

Met dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten