donderdag 24 maart 2016

RECENSIE | Albert moet naar huis - Homer Hickam

Homer houdt van Elsie, Elsie houdt van Albert. Het is een klassieke driehoeksverhouding, alleen is Albert een alligator... 'Die alligator eruit of ik eruit,' roept Homer Hickam (de vader van de schrijver) op een dag tegen zijn vrouw Elsie. Elsie kreeg Albert de alligator van een oude geliefde toen ze met mijnwerker Homer trouwde. Albert woont sindsdien in de badkamer, totdat Homer zijn ultimatum stelt en Elsie besluit dat ze dan Albert maar naar Florida moeten brengen, waar hij thuishoort. En zo begint, in de tijd van de Grote Depressie, een lange reis door Amerika, waarbij ze regelmatig van de rechte weg afraken. Want dat gebeurt nou eenmaal als je een alligator in een badkuip op de achterbank van je zwarte Buick vervoert.

In Albert moet naar huis maken we kennis met mijnwerker Homer, zijn vrouw Elsie en haar alligator Albert. Wanneer het koppel beslist om Albert van hun kleine dorpje in West-Virginia terug te brengen naar zijn thuis in Orlando, Florida weten ze nog niet welke hachelijke avonturen hen te wachten staan. Op hun reis ontmoeten historische figuren als John Steinbeck en Ernest Hemingway en raken ze betrokken bij een wilde staking en dranksmokkel. Allesbehalve een saaie autorit dus!

Het boek bestaat uit negen delen waarin de hoofdpersonages telkens een nieuw avontuur beleven. Wat Homer en Elsie onderweg allemaal meemaken is soms echt te gek voor woorden en ik zat regelmatig stilletjes te gniffelen. De vergelijking met De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween is dan ook niet uit de lucht gegrepen. Net zoals Jonas Jonasson is het ook Homer Hickam goed gelukt om de meest onvoorstelbare gebeurtenissen geloofwaardig neer te zetten.

Toch ben ik niet onverdeeld enthousiast over dit boek, hoe geestig en origineel het ook is. In het begin vloog ik erdoorheen maar ergens halverwege merkte ik dat ik niet echt uitkeek naar meer. Sommige passages vond ik ronduit schitterend, andere vond ik dan weer aan de langdradige kant. En waar ik Homer een goedhartige en sympathieke vent vond, werkte Elsie me na een tijdje serieus op de zenuwen.

Waar ik wel enthousiast over ben, is de vormgeving van het boek. Niet alleen de cover, maar ook het binnenwerk is prachtig. De familiefoto's en de aanvullingen van de auteur maken het verhaal compleet en zorgen ervoor dat je je nog lang zult afvragen wat er nu eigenlijk allemaal van waar is!

Benieuwd geworden naar dit boek? Ter gelegenheid van de Boekenweek mag ik drie exemplaren weggeven. Waag dus snel je kans!

Albert moet naar huis
Oorspronkelijke titel: Carrying Albert home (Vertaling door Erica Rijsewijk)