woensdag 16 maart 2016

RECENSIE | Ibiza, land van liefde - Mireille van Hout

Anna en een paar vrienden stichten een hippiecommune op Ibiza waar ze leven in ultieme vrijheid. Op een dag vertrekken Anna en haar dochter echter halsoverkop van het eiland. Jaren later probeert haar inmiddels volwassen dochter te ontdekken wat destijds de reden was voor het plotselinge vertrek van Ibiza. 


Een boek over Ibiza en hippies zou ik zelf niet snel uit de rekken nemen, maar toen Mireille van Hout me mailde over haar nieuwste roman dacht ik terug aan het plezier waarmee ik haar vorige boek Familiestuk gelezen heb en ik besloot nog eens uit mijn "leescomfortzone" te stappen.

In Ibiza, land van liefde neemt de schrijfster je mee naar het Ibiza van de jaren '60 en '70. Nog geen discotheken en David Guetta's te bespeuren, maar wel de place to be voor hippies aller landen. Ze hebben geen rooie cent, maar ook geen verplichtingen en de vrije liefde en drugs maken het leven er de moeite waard. Ook voor Anna en Sofia, al sinds hun kindertijd beste vriendinnen, is het eiland het land van melk en honing. Wanneer Anna zwanger blijkt te zijn, wordt al snel duidelijk dat het kind door de commune zal worden opgevoed. Zo groeit Sun Dance in vrijheid op samen met Zig, het zoontje van Sofia. De twee zijn onafscheidelijk totdat Anna en Sun op een dag halsoverkop vertrekken van het eiland om nooit meer terug te keren. De gebeurtenissen van die noodlottige dag sluimeren door het hele verhaal en blijven tot helemaal op het einde een goed bewaard geheim.

Ook in deze roman vertelt Mireille van Hout weer een heel sfeervol en kleurrijk verhaal. Spanning en emoties zijn goed gedoseerd en flashbacks en wisselende perspectieven zorgen voor een aangename afwisseling. Door de vele personages die de revue passeren moet je er wel je gedachten bij houden, anders wordt het geheel al snel verwarrend.

Alle personages en verhaallijnen zijn zo realistisch neergezet, dat ik net als bij Familiestuk het idee kreeg dat alles waargebeurd was. Mireille van Hout slaagt er verbazingwekkend goed in om de sfeer van die tijd over te brengen, zelfs op een lezer die pas een decennium later geboren werd. De eerste helft gebeurt er eigenlijk helemaal niet zoveel, maar ik werd gewoon zo vrolijk van de sfeer die dit boek uitademt dat ik bleef doorlezen.

Ibiza, land van liefde is een spannende roman over liefde, schoonheid en die onbreekbare band tussen moeders en dochters. 


Ibiza, land van liefde
Mireille van Hout
Aantal pagina's: 266
ISBN 9789026330964
Uitgeverij Ambo|Anthos (januari 2016)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten