maandag 7 maart 2016

RECENSIE | Blijf waar je bent - Sharon Bolton

De twaalfjarige Barney heeft dingen gezien die een kind niet zou moeten zien. Hij raakt geobsedeerd door een serie moorden in zijn buurt omdat hij, net als iedereen, weet dat de moordenaar opnieuw zal toeslaan. En het slachtoffer zal opnieuw een jongen zijn, zoals hijzelf. Het lichaam zal volledig leeggebloed worden achtergelaten op een van de strandjes aan de Thames. En dit kan elk moment gebeuren. Maar er is nog iets, een geheim dat Barney liever niet had geweten, dat hij met niemand durft te delen. Want wie zou een jongen van twaalf geloven?

Al sinds het eerste boek dat ik van haar las, ben ik een grote fan van Sharon Bolton. Als ik zin heb om lekker te griezelen, dan weet ik dat ik met één van haar boeken gegarandeerd krijg wat ik wil. Zo ook met Blijf waar je bent, haar nieuwste boek.

In Blijf waar je bent maken we opnieuw kennis met rechercheur Lacey Flint. Na haar hachelijke avonturen aan de universiteit van Cambridge in Nachtmerries, staat ze een tijdje op non-actief, maar dat weerhoudt haar er niet van om betrokken te geraken bij een reeks seriemoorden. De moordenaar kidnapt jongens van een jaar of tien (in tegenstelling tot wat de vrouw op de cover laat vermoeden) om ze dan leeggebloed achter te laten op de oever van de Thames. Al snel heeft Lacey door dat ook haar buurjongen Barney hier op één of andere manier bij betrokken is. Niet alleen volgt hij de moorden op de voet, hij heeft ook last van een dwangstoornis en van episodes waarbij hij niet weet wat hij de voorbije uren gedaan heeft of waar hij is geweest.

De proloog zuigt je het verhaal in en door de vele perspectiefwissels en korte hoofdstukken blijf je geboeid lezen. Hoewel ik er geen slapeloze nachten aan overhield, liepen toch regelmatig de rillingen over mijn rug. Zoals we gewoon zijn van Sharon Bolton zet ze een verhaal neer waarin alle details kloppen. Regelmatig zet ze je op het verkeerde been en net als je er zeker van bent dat je weet hoe de vork aan de steel zit, gebeurt er weer iets waardoor je je zoektocht helemaal opnieuw kunt beginnen.

Toch is Blijf waar je bent zeker geen standaard whodunit. De nadruk ligt vooral op de psychologische toestand van de hoofdpersonages en daar kun je je op zijn zachtst gezegd de nodige vragen bij stellen. Lacey's demonen uit het verleden treden hoe langer hoe meer op de voorgrond en ze probeert de chaos in haar hoofd te kalmeren door zichzelf te snijden. Met Barney heeft Sharon Bolton dan weer een intelligent en uiterst intrigerend personage gecreëerd dat perfect in de donkere setting van het verhaal past.

Blijf waar je bent
Oorspronkelijke titel: Lost (Vertaling door Anda Witsenburg)
Sharon Bolton