maandag 29 februari 2016

RECENSIE | Een leven na jou - Jojo Moyes

Na zes heftige maanden met Will geleefd te hebben, is Lou Clark is niet langer een doorsneepersoon met een doorsneeleven. Maar als een bizar ongeluk haar dwingt terug bij haar familie in te trekken, heeft ze het gevoel dat ze weer net zo vastgeroest zit als vóór Will haar wereld overhoophaalde. In een poging zichzelf te dwingen uit haar veilige wereldje te stappen, meldt ze zich aan voor een groepscursus rouwverwerking. Haar medecursisten – vooral de aantrekkelijke Sam – helpen haar een nieuw perspectief te vinden. Tot iemand uit Wills verleden haar leven binnen stormt en opnieuw alles anders blijkt dan ze dacht. Kan Lou zich opnieuw uitvinden terwijl het lijkt of de hele wereld zijn best doet om haarzelf, haar familie en Wills familie vast te houden in het verleden?

Het is al lang geen geheim meer dat ik Voor jou één van de beste boeken aller tijden vind, dus toen ik hoorde dat er naast een verfilming ook een vervolg op til was, stond mijn boekenhart even stil. Want naar allebei keek ik niet alleen reikhalzend uit, ik was ook een beetje bang dat het op één grote teleurstelling zou uitdraaien. Want hoe zou de schrijfster omgaan met het feit dat één van haar legendarische personages voorgoed van het toneel verdwenen is? Wonderwel, zo blijkt!

Het weerzien met Louisa voelde alsof ik een oude vriendin weer in de armen kon sluiten. Alles wat ze heeft meegemaakt heeft haar weliswaar veranderd, maar tussen de regels door merk je dat ze diep vanbinnen nog steeds die vertrouwde levenslustige Louisa van vroeger is.

Daarnaast heeft Moyes nieuwe karakters in het leven geroepen die het gemis van Will toch enigszins compenseren. Deze nieuwe figuren geven Louisa's leven - en daarmee ook het hele verhaal - kleur en zorgen ervoor dat Louisa langzaam maar zeker opkrabbelt en uit de negatieve spiraal van verdriet weet te komen.

Het rouwproces van Louisa staat in dit boek centraal. Een vrolijk verhaal is het dus zeker niet, maar het is wel hartverwarmend en hoopvol en het humoristische sausje maakt dat het niet te zwaar op de hand is. Moyes' kenmerkende schrijfstijl zorgt er sowieso voor dat je door het boek raast en je je pas als het buiten donker (of licht!) wordt, afvraagt waar de tijd naartoe is.

Eerlijk is eerlijk, Een leven na jou kan wellicht niet tippen aan Voor jou. Maar Jojo Moyes heeft het mooist denkbare vervolg geschreven en haar lezers antwoord gegeven op die ene prangende vraag die hen ook na het open einde van dit boek weer bezig houdt: Hoe gaat het nu verder met Louisa?

Een leven na jou
Oorspronkelijke titel: After You (Vertaling door Anna Livestro)
Jojo Moyes