donderdag 25 februari 2016

TAG | Reader problems

Te veel boeken op je leeslijst, een leesdip of omslagen van een serie die niet bij elkaar passen; welke boekenwurm herkent het niet? Op Nynkes boekenblog kwam ik een tijdje geleden deze tag tegen over problemen die iedere lezer wel eens ervaart. 


1. Je hebt 20.000 boeken op je TBR. Hoe beslis je welk boek je gaat lezen?
Sinds ik blog maak ik een onderscheid tussen eigen boeken en recensieboeken. Recensieboeken krijgen normaal gezien voorrang en lees ik op volgorde. Eigen boeken kies ik meestal op gevoel. Zo had ik na een hoop romantische boeken weer eens zin in een goeie thriller, dus koos ik afgelopen weekend voor Blijf waar je bent van Sharon Bolton. 


2. Je bent halverwege door een boek en je vind het echt niks. Stop je of ga je door?
Ook hier maak ik een onderscheid tussen eigen boeken en recensieboeken. Bij bibliotheekboeken of eigen boeken heb ik er helemaal geen probleem mee om een boek na een paar pagina's al weer weg te leggen, maar recensie-exemplaren lees ik uit principe altijd uit.


3. Het einde van het jaar komt er aan en je loopt enorm achter met je Goodreads reading challenge. Probeer je je achterstand in te halen?
Ik zal waarschijnlijk nog wel proberen om mijn achterstand weg te werken door een paar dunne boeken te lezen. Op dit moment loop ik één boek achter op schema, dus voorlopig is er nog niks aan de hand. 


4. De covers van een serie die je geweldig vindt, matchen niet. Hoe ga je hiermee om?
Eigenlijk lees ik niet zoveel series, dus dit probleem stelt zich helemaal niet dikwijls, maar ik zou me er wel aan ergeren. Verschillende covers zou ik op zich nog wel kunnen verdragen, zolang ze maar allemaal even groot zijn.

Bron


5. Iedereen is compleet dol op een boek en jij vind het echt niks. Wat doe je?
Waar ik hypes vroeger zoveel mogelijk probeerde te vermijden, wil ik nu dikwijls weten waar iedereen toch zo enthousiast over is. Maar ook een gehypet boek krijgt een eerlijke recensie, of ik nu dolenthousiast ben of de enige ter wereld lijk die het boek in kwestie maar niks vindt.


6. Je leest in het openbaar een boek en je moet bijna huilen. Hoe ga je ermee om?
Ik lees zelden in het openbaar en ik huil niet vaak bij een boek, dus dat is een meevaller. Thuis laat ik gewoon mijn tranen de vrije loop, ook al vraagt mijn vriend zich dan serieus af of ik gek aan het worden ben.


7. Een vervolg van een boek dat je fantastisch vindt, komt uit. Maar je bent veel vergeten van het vorige boek. Herlees je het of ga je gewoon verder in de hoop dat het wel weer terugkomt?
De tijd die ik verlies met herlezen, besteed ik liever aan een nieuw boek. Meestal komen de herinneringen aan het vorige boek weer boven als ik het vervolg lees. Met een beetje geluk begint het zelfs met een korte samenvatting van het eerste boek en dan ben ik weer bij. 


8. Je wilt niet dat iemand je boeken leent. Hoe leg je dat aan mensen uit wanneer ze vragen of ze een boek mogen lenen?
Ik durf gerust eerlijk zeggen dat ik niet graag boeken uitleen, behalve aan mensen waarvan ik weet dat ze er even veel zorg voor dragen dan ik zelf doe. In de praktijk komt dat neer op welgeteld één persoon en dat is mijn papa.

Bron


9. Je hebt de afgelopen maand 5 boeken opgepakt en weer weggelegd. Hoe kom je over je leesdip?
Wachten en nog eens wachten. Het overkomt me de laatste tijd steeds vaker dat ik gewoon geen zin heb om te lezen. En dat doe ik dan ook niet. Ik wacht rustig af tot ik weer de onweerstaanbare drang voel om een boek op te pakken.


10. Er zijn zó veel boeken die uitkomen die je heel erg graag wilt lezen. Hoeveel koop je er?
Sinds ik blog koop ik veel minder boeken dan vroeger. Tegenwoordig wacht ik meestal tot het Boekenfestijn bij ons in de buurt neerstrijkt om dan goedkoop mijn slag te kunnen slaan.


11. Hoelang blijven boeken die je net gekocht hebt in je boekenkast staan?
Veel te lang, ik geef het toe. Ik heb boeken die letterlijk al jaren ongelezen in mijn kast staan en die ik waarschijnlijk ook nooit ga lezen, maar ze wegdoen is echt een stap te ver. Ooit ga ik die boeken allemaal lezen. Beloofd.


Welk probleem is voor jou het meest herkenbaar? Hoe ga jij daarmee om?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten