woensdag 6 januari 2016

Toen ik nog een klein boekenwurmpje was...


... durfde ik amper vertellen dat ik graag las. Tijdens het voorstelrondje op de eerste schooldag was mijn hobby steevast aanleiding tot hilariteit. Wie had ooit gedacht dat die hobby waar ik vroeger mee uitgelachen werd, me jaren later zoveel leuke dingen zou opleveren?

... was ik grote fan van Pluk van de Petteflet en Eefje Donkerblauw. Ook Pingu vond ik geweldig.

... ging ik altijd samen met mijn papa naar de bib. Daar hadden ze toen nog van die oude stempelkaarten waarop de datum van uitlening gestempeld werd. Die vond ik zo leuk dat ik ze thuis namaakte en zelf bibliotheekje speelde.

... was ik ook al fan van historische boeken. Ik kon me urenlang bezighouden met de verhalen van Jan Terlouw, Simone van der Vlugt en Thea Beckman.

... ging ik iedere dag naar de buitenschoolse opvang die zich in de kelder van de bibliotheek bevond. Wat een onrechtvaardigheid vond ik het dat de deur ernaartoe altijd op slot bleef. De opvang zou veel leuker geweest zijn als ik door de bib had mogen dwalen.

... verbaasde ik me erover dat ze bij mijn beste vriendin thuis geen boeken hadden, laat staan een boekenkast. De horror!

... moest ik heel vaak aan de aerosol. Ondertussen las mijn papa voor uit Pluk of Jip & Janneke. Het was onze versie van een verhaaltje voor het slapengaan.

... verzamelden we thuis Artis Historia-punten. Voor je een boek kon lezen moest je eerst urenlang stickers inplakken, heerlijk! Zo heb ik door de jaren heen een hele collectie sprookjesboeken en Artiscoop-boekjes verzameld.

... las ik heel vaak dezelfde boeken opnieuw en opnieuw. Dit jeugdboek heb ik minstens tien keer gelezen. Misschien moet ik het nog maar eens lezen in 2016.

... had ik een boekentasje van Babe (ja, het biggetje) dat ik alleen maar gebruikte om naar de bibliotheek te gaan.

... schreef ik ooit een brief aan jeugdauteur Henri Van Daele. Maanden later, toen ik in het ziekenhuis lag, kreeg ik een persoonlijk briefje terug dat ik tot op de dag van vandaag heb bewaard. De man is ondertussen al een paar jaar overleden, maar zijn brief lees ik nog af en toe.


Was jij als kind ook al zo'n boekenwurm? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten