zaterdag 2 januari 2016

RECENSIE | Kleermakerszit - Layla Alizadah

Iedereen snapt wel dat het moeilijk is om iemand te verliezen, en iedereen snapt wel dat het gevoel ongelooflijk klote is. Maar niemand kan het uitleggen. De leegte is niet te beschrijven. Het voelt alsof er een scheur in je hart zit, die heel erg zeer doet. Je zult wel denken dat dit overgaat, maar dat is niet zo. De leegte is zo onvoorstelbaar groot.

Ik heb eigenlijk nooit echt begrepen waarom we figuurlijk altijd het hart gebruiken om onze gevoelens te uiten. Tot op de dag dat ik mijn beste vriend verloor, toen snapte ik het. Ik voelde de pijn en begreep het onmiddellijk: de pijn kwam uit mijn hart. 

Kleermakerszit vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lucy. Na de dood van haar vader weet ze niet wat ze met zichzelf aan moet. Ze probeert de draad van haar leven weer op te pikken en de band met haar moeder te versterken, maar dan gaat het helemaal mis…


Clavis staat bekend om zijn prachtige covers en ook die van Kleermakerszit springt direct in het oog. Ook de titel intrigeerde me. Waar doelt deze titel op? Hoe zou het terugkomen in het verhaal?

Na het lezen van de flaptekst verwachtte ik een gevoelig, ingetogen verhaal, maar al snel volgen de heftige gebeurtenissen elkaar in sneltempo op. Misschien wel te snel. Verkrachting, de dood van een ouder, verliefdheid, depressie,... Kleermakerszit is een heel dun boekje en voor mijn gevoel zitten er gewoon te veel heftige onderwerpen en verhaallijnen in verwerkt die niet voldoende ruimte krijgen, ook al verdienen ze het om uitgewerkt te worden. 

Lucy is op zich een geloofwaardig personage, maar haar reacties en emoties zijn dat niet altijd. Zo lijkt haar depressieve stemming te komen en te gaan. Nu eens wil ze haar bed niet uitkomen, dan weer kan ze alleen maar denken aan haar nieuwe vriendje. Ook wordt er heel uitvoerig ingegaan op wat ze allemaal doet en minder op wat ze voelt, toch wel cruciaal in een verhaal als dit.

Het einde vond ik dan wel weer heel goed gekozen en aangrijpend. Het laat wat ruimte voor interpretatie waardoor het verhaal nog een tijdje in je hoofd blijft hangen. Het talent van de schrijfster dat in de rest van het boek (nog) niet tot zijn recht komt, schemert in het slot wel duidelijk door.


Kleermakerszit
Layla Alizadah
Aantal pagina's: 103
ISBN 9789044826012
Uitgeverij Clavis (november 2015)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten