zaterdag 9 januari 2016

RECENSIE | Shoot! Fotograferen met je hart - Anki Wijnen

Fotograferen kan iedereen. Maar echt mooie foto's maken, hoe doe je dat? Anki Wijnen, bekend van haar blog Zilverblauw.nl, weet hoe je plaatjes schiet die sprankelen en die je raken. Waarop ogen twinkelen, eten er net zo goed uitziet als het smaakt (of beter!) en een middag in het bos iets weg heeft van een sprookje. In dit boek geeft Anki haar fotografiegeheimen prijs. Zonder ingewikkelde technische termen, maar met heldere uitleg en véél inspirerende beelden.

Toen ik dit boek voor het eerst zag, was ik direct verkocht. Ik was dan ook heel blij toen ik het terugvond onder de kerstboom. Een paar weken later heb ik Shoot! van voren naar achteren en van achteren naar voren gelezen, doorbladerd en bekeken. Wat is dit boek mooi!

Voor ik haar boek ontdekte, kende ik Anki Wijnen en haar blog helemaal niet, maar nu is Zilverblauw deel van mijn dagelijkse blogrondje. Haar foto's zijn prachtig. Ze zijn licht, vrolijk en sprankelend, net zoals Shoot!

Met Shoot! heeft Anki dan ook meer een inspiratiegids dan een handboek geschreven. Ze schrijft op een heel toegankelijke manier over haar passie. Met weinig of geen technische termen leert ze je fotograferen met je hart in plaats van met je verstand. De basics van manuele fotografie zoals sluitertijd, diafragma en isowaarde komen natuurlijk wel aan bod, maar ook op een heel laagdrempelige manier en met veel voorbeelden. De opdrachten tussen de hoofdstukken sporen je op een leuke manier aan om aan de slag te gaan met haar tips voor o.a. analoge fotografie, food- en interieurfotografie en kinderportretten.

De andere fotografieboeken die ik heb, focussen vooral op technische kant van de zaak. Soms lijkt het wel alsof je een universitair diploma nodig hebt om foto's te kunnen maken. Een misverstand waar Anki komaf mee maakt. Shoot! inspireert me om nieuwe dingen uit te proberen. Ieder keer als ik dit boek inkijk, krijg ik zin om te fotograferen. Een beter effect kan een boek niet hebben!

Shoot! Fotograferen met je hart
Anki Wijnen
Aantal pagina's: 152