donderdag 17 december 2015

RECENSIE | Knekelhuis - Dinie Bell

Lynns nieuwe woning staat vanwege een dubbele moord die er in het verleden gepleegd is bekend als spookhuis. Hoewel ze niet in geesten gelooft, heeft Lynn vanaf het moment dat ze de woning betrekt toch het gevoel dat ze er niet alleen is. Langzaam maar zeker begint ze dan ook te twijfelen aan haar opvatting.

Waart het jonge, vermoorde echtpaar nog in Lynns huis rond? Of hebben de macabere gebeurtenissen te maken met haar buurman Mark, die heel charismatisch is en op wie Lynn op slag verliefd wordt, maar van wie de bewoners van het nabijgelegen dorp denken dat hij de moorden op zijn geweten heeft?

Op het eerste zicht heeft Knekelhuis alles in huis om een geslaagde thriller te zijn. De flaptekst en de moderne cover zijn absoluut veelbelovend en een spookhuis kan een fantastisch uitgangspunt vormen voor een thriller. Helaas is de uitwerking iets minder fantastisch. Het boek telt amper 182 pagina's en ik ben ervan overtuigd dat als de plot en de personages meer tijd gekregen hadden om zich te ontwikkelen, het aan geloofwaardigheid gewonnen zou hebben. Nu missen de personages diepgang en zijn er een aantal verhaallijnen die te snel en te abrupt tot stand komen en afgewikkeld worden.

Verder vond ik Lynn absoluut geen fijn hoofdpersonage. In het begin komt ze over als een sterke, zelfstandige vrouw die zich niets aantrekt van de roddels die over haar nieuwe huis de ronde doen, maar al bij hun tweede ontmoeting wordt ze hoteldebotel verliefd op buurman Mark en nadien gedraagt ze zich als een naïeve puber zonder zich ook maar één vraag te stellen bij de dingen die er rondom haar gebeuren.

Ook reageert ze heel raar op de mysterieuze gebeurtenissen in haar huis. Als ze 's nachts wakker wordt en merkt dat haar woning onder water staat omdat de keukenkraan wagenwijd openstaat, gaat zij eerst nog even plassen om dan pas de kraan toe te draaien. Hoort ze uit de gootsteen een enge stem, dan grist ze snel haar salade van het aanrecht om deze in de woonkamer op te eten. Met haar handen, want ze durft niet terug voor een vork. Dit soort scenario's deden me eerder lachen dan huiveren van angst en dat terwijl ik een echte bangerik ben die nachtenlang wakker kan liggen van een eng boek.

Door Lynns verhaal af te wisselen met hoofdstukken vanuit het standpunt van de moordenaar krijgt het verhaal een extra dimensie. Je krijgt inside information om alle puzzelstukjes op zijn plaats te krijgen. Al vrij snel had ik door welke richting het zou uit gaan, maar uiteindelijk komt het tot een, op zijn zachtst uitgedrukt, bijzondere ontknoping. Eentje die ik totaal niet zag aankomen, maar die ook niet echt geloofwaardig is en waar ik me ook na de verklaring door de politie vragen bij stelde.

In tegenstelling tot wat ik verwacht had, was ik niet onder de indruk van dit boek. De personages missen diepgang en bepaalde verhaallijnen kunnen wat meer uitwerking goed gebruiken. Jammer, want Knekelhuis is een thriller met veel potentieel, dat nu niet tot uiting komt.

Knekelhuis
Dinie Bell
Aantal pagina's: 182