maandag 14 september 2015

RECENSIE | Puur Thee - Veerle Stoffels

Thee-experte Veerle Stoffels leidt je rond in de wereld van thee. Van de noeste arbeid die aan je kop thee voorafgaat, de eeuwenoude tradities tot het brede aanbod van kwalitatieve, losse theeën. Met een overzicht van de leukste theebars en originele recepten om thee te verwerken in cocktails, mocktails en te combineren met gerechten verrast Puur Thee zowel liefhebbers als professionals.


De herfst komt er weer aan, dat merk ik vooral aan mijn toenemende zin om te lezen én om een potje thee te zetten. Het boek Puur Thee van thee-experte Veerle Stoffels past dus perfect in dat rijtje. 

Zoals de titel al laat uitschijnen is ook de vormgeving van dit boek puur en sober. Mooie foto's, korte stukjes tekst en quotes wisselen elkaar af. Meer een blader- dan een leesboek dus.


Je komt meer te weten over de herkomst van je favoriete theesoort, maar ook over hoe je thee zet volgens de regels van de kunst. Ik kwam tot de ontnuchterende vaststelling dat ik, een theedrinker pur sang (of dat dacht ik toch), compleet de mist in ga op dat gebied. Niet alleen drink ik voornamelijk thee in builtjes, ik gooi er ook nog eens kokend kraantjeswater over. Drie absolute no-go's op een rij blijkt nu. Toch kon dit me er zeker niet van weerhouden om te genieten van dit boek, met mijn niet-volgens-de-regels-van-de-kunst gezette theetje erbij.

Puur Thee is leuk om een echte theeliefhebber - of jezelf natuurlijk! - cadeau te doen en om af en toe eens in te bladeren. Een perfect koffie, euh theetafelboek dus.


Puur thee
Veerle Stoffels (Fotografie door Wim Kempenaers)
Aantal pagina's: 224
ISBN 9789401421119
Uitgeverij Lannoo (maart 2015)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten