donderdag 17 september 2015

RECENSIE | Mijn koninklijke minnaar - Willy Bogaerts

Professor Herman Somers, een gereputeerd historicus aan de Leuvense universiteit, en zijn zoon Matthias, een gerechtelijk patholoog, hebben een gezamenlijke hobby: misdaadromans schrijven. Onder het pseudoniem Veronika Winter publiceren ze een succesvolle politiereeks met de eigenzinnige commissaris Perceval in de hoofdrol.

Als Somers voor een nieuw boek de geheimzinnige dood van koning Albert I tachtig jaar geleden onderzoekt, ontmoet hij in Berlijn een bloedmooie maar mysterieuze vrouw. Hoe meer zijn werk echter vordert, hoe meer demonen uit het verleden hij weer wakker lijkt te maken. Somers wordt zelfs met de dood bedreigd en moet vluchten. Tot die mysterieuze vrouw weer opduikt, zijn hele leven compleet overhoop haalt en niets nog is wat het lijkt.



Het overlijden van koning Albert I blijft tachtig jaar na datum nog steeds in nevelen gehuld. Ik kan me nog goed herinneren dat de juf het er op de lagere school over had en dat het verhaal rond zijn dood me daarna nog heel lang bijbleef. Tel daarbij op dat ik smul van complottheorieĆ«n allerhande en ik hoef je niet meer te vertellen dat ik meteen enthousiast was toen Willy Bogaerts me vroeg om zijn nieuwste boek te lezen. 

Bogaerts staat vooral bekend om de misdaadromans die hij samen met zijn zoon Steven schrijft, maar met Mijn koninklijke minnaar maakt hij even een solo-uitstap. Het boek is fictie, maar wel gebaseerd op waargebeurde feiten en authentieke documenten, wat ruimte laat voor de interpretatie van de lezer. Waar eindigt de realiteit en begint de fictie?

De auteur gunt je geen tijd om rustig in het verhaal te komen, vanaf de eerste bladzijde is de spanning tastbaar en geheimzinnigheid voert lang de boventoon. Waarheid en fictie, heden en verleden, het verhaal dat jij leest en het verhaal dat het hoofdpersonage schrijft, lopen in elkaar over. In eerste instantie roept het verhaal zo meer vragen op dan dat het beantwoordt, maar langzaam maar zeker vallen alle puzzelstukjes griezelig goed in elkaar.

Tijdens het lezen moest ik er goed mijn hoofd bij houden want perspectieven, personages, heden en verleden volgen elkaar in sneltempo op. Regelmatig moest ik even terugbladeren en stukjes herlezen om te kijken of ik het wel goed begrepen had. Het boek in zo weinig mogelijk sessies uitlezen, is dus wel de boodschap.

Mijn koninklijke minnaar is een goed opgebouwde, intelligente en spannende misdaadroman die bol staat van de intriges en de geheimen. De boeiende mix van feiten en fictie maken het tot een intrigerend geheel, dat nog lang blijft nazinderen.


Mijn koninklijke minnaar
Willy Bogaerts
Aantal pagina's: 308
ISBN 9789089243713
Uitgeverij Houtekiet (mei 2015)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten