maandag 21 september 2015

RECENSIE | Dokter Mütters Medische Mirakels - Cristin O'Keefe Aptowicz

Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn vriend deze Dokter Mütters Medische Mirakels. Ik vertelde eerder dat boeken over geneeskunde altijd mijn aandacht trekken, dus toen ik erover las op Sue's boekenblog, zette ik dit boek onmiddellijk op mijn leeslijstje. 


Thomas Dent Mütter was een flamboyante, excentriek man die de geneeskunde en vooral de chirurgie compleet veranderde. In een tijd waarin verdoving en handhygiëne onbestaande waren en je kon sterven aan een gebroken been of een ontstoken wonde, legde hij de fundamenten voor onze moderne geneeskunde. Zo experimenteerde hij met etherverdoving en hechtte veel belang aan propere instrumenten.

In tegenstelling tot zijn conservatieve collega-artsen behandelde Mütter zijn patiënten als mensen en oogstte daar veel succes mee. Al gauw stonden mensen in de rij om door hem geopereerd te worden. Zijn hart ging uit naar de meest hopeloze gevallen en "monstermensen" en hij was gefascineerd door alles wat afweek. Het rariteitenkabinet dat hij door de jaren heen verzamelde groeide na zijn dood uit tot het Müttermuseum dat je nog steeds kunt bezoeken in Philadelphia. Een bestemming die ik alvast bij op mijn Boekige Bestemmingen Bucketlist kan zetten.

Normaal ben ik niet zo'n liefhebber van biografieën, maar de kleurrijke, humoristische schrijfstijl van de auteur lieten me vergeten dat ik een biografie in handen had. De talrijke illustraties zijn een verrijking voor het bijzondere verhaal dat Cristin O'Keefe Aptowicz ons wil vertellen. 


Dokter Mütters Medische Mirakels
Oorspronkelijke titel: Dr. Mütters Marvels (Vertaling door Susan Ridders)
Cristin O'Keefe Aptowicz
Aantal pagina's: 352
ISBN 9789029539333
Uitgeverij De Arbeiderspers (augustus 2015)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten