maandag 3 september 2012

Paperback vs. harde kaft

Ondertussen zullen jullie al wel weten dat ik een zwak heb voor boeken met een harde kaft. Hardcovers zoals dat tegenwoordig heet, trekken altijd bijna automatisch mijn aandacht. Maar wat is het toch dat ik zo leuk vind aan boeken met een harde kaft?


Ik zal het even toelichten! Ze staan mooier in je boekenkast, ze tonen net ietwat chiquer, ze liggen beter in de hand, maar vooral: de rug breekt niet! Ik vind het verschrikkelijk als een paperback na het lezen helemaal gekraakt is aan de rug. Ik heb geprobeerd om het duidelijk op foto te krijgen, maar dat is helaas niet gelukt. Maar jullie weten vast wel wat ik bedoel! Het ziet er niet uit in je kast en het boek zelf trekt vaak helemaal krom. Als ik een paperback lees, doe ik dan ook het hele boek lang mijn uiterste best om de rug niet te laten kraken. Een ware krachttoer bij een iets dikker boek!

Ik besef best wel dat het vele lezers een worst zal wezen of een boek paperback is ja dan neen. Ik lees zelf ook heel vaak paperbacks, maar hardcovers hebben gewoon altijd een streepje voor bij mij. Ik betaal er graag een beetje meer voor, maar hardcovers aan een spotprijsje kan ik helemaal niet weerstaan!

Ik kan eigenlijk bijna niet geloven dat ik een heel artikel gewijd heb aan boeken met een harde kaft! Sommigen onder jullie zullen me waarschijnlijk (een beetje) gek vinden [of 'excentriek', dat klinkt beter], maar zijn we dat niet allemaal?

Lezen jullie liever hardcovers of paperbacks? Of maakt het voor jou compleet niks uit?



Tot de volgende keer!
Annelies

6 opmerkingen:

  1. Het maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit. Boeken die voor mij speciaal zijn wil ik wel graag in hardcover, maar ik vind juist paperback fijner lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boeken die ik vanuit de bib paperback gelezen heb en daarna per se nog zelf wil hebben, koop ik dan ook meestal hardcover.

      Verwijderen
  2. Ik koop meestal paperback omdat het wat goedkoper is en ik niet echt een mega budget heb ;) En eigenlijk vind ik het stiekem heerlijk om de rug van een paperback te kraken...
    Het is wel waar dat hardback chiquer staat in je kast, maar daarvoor doe ik het niet echt. Zolang mijn boekenkast er gevuld uitziet (wat nooit een probleem is eigenlijk) is het goed voor mij :)
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe het op zich ook niet echt voor het uitzicht want mijn kast staat helemaal niet in het zicht in ons huis. Vind het zelf gewoon leuker om naar te kijken.

      Ik krijg kippenvel van het geluid dat een boek maakt als je de rug kraakt, brrr. Doe het nooit bewust eigenlijk.

      Verwijderen
  3. Paperback heerlijk in de hand en bij mij breken ze meestal niet maar daar doe ik dan ook mijn best voor :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind paperback ook fijner dan hardcover en ik vind het net als boeklover stiekem fijn om de kaft van mijn boek te breken. Ik ben dan ook niet zo gehecht aan het uiterlijk van mijn boeken. Ik koop ze om te lezen, dus mogen ze er ook best gelezen uit zien.

    BeantwoordenVerwijderen