donderdag 2 augustus 2018

RECENSIE | Hemelwater - Charles Martin

Na een moeilijk leven heeft Vietnamveteraan Joseph zich met zijn hond Rosco teruggetrokken in een chalet in de bergen. Een serie onverwachte gebeurtenissen brengt hem echter weer in contact met zijn jeugdliefde Allie, die onlangs haar man heeft verloren. Terwijl Joseph Allie helpt om haar leven weer op de rit te krijgen, valt dat van hem juist steeds meer uiteen. De geheimen die Joseph bewaart, keren zich tegen hem. Maar het is nog niet te laat voor een ommekeer.

Een paar weken nadat ik Over bergen heen beluisterde, verscheen Charles Martins nieuwe roman Hemelwater. Verhalen over militairen en veteranen raken bij mij altijd een gevoelige snaar, dus belandde deze roman, met een Vietnamveteraan in de hoofdrol, al snel bovenaan mijn lijstje vakantieboeken.

De veteraan in kwestie is Joseph Brooks. Hoewel hij gedecoreerd terugkeerde naar huis, spuwden zijn landgenoten hem uit. Alles wat hij moest doorstaan, alles wat hij gezien had, stopte hij diep weg. De enige emoties die hij sindsdien nog kent zijn haat en woede, zelfs vijfenveertig jaar later. Om te voorkomen dat hij nog meer mensen kwaad berokkent, heeft hij zich als een kluizenaar teruggetrokken in een berghut in de Rocky Mountains. In een poging zijn verleden goed te maken komt hij uiteindelijk weer in contact met zijn jeugdliefde Allie, die pas weduwe geworden is. Ze helpen elkaar om weer op te krabbelen, maar het is al snel duidelijk dat een rustig leven samen hen niet gegund is.

"Alles wat ik aanraakte, veranderde in goud. Behalve mensen."
Doorleefde karakters
Met Joseph zet de schrijver een doorleefd personage neer, een vat vol emoties. Het ik-perspectief zorgt ervoor dat je je makkelijk kunt inleven in zijn situatie. Ook Allie is een boeiend karakter. Ze heeft veel meer in haar mars dan je op het eerste zicht zou denken. In tijden waarin seks verkoopt en in zo goed als geen enkel boek een erotische scène mag ontbreken, is de tederheid tussen hen beiden een verademing. Het zijn allebei zestigers, maar hun levenslange liefde voor elkaar spat van de bladzijden af.

Meer dan romantiek
Daarenboven maakt Martin handig gebruik van een aantal spannende elementen waardoor het verhaal veel meer wordt dan een voorspelbare roman. Ruim voor het einde was me wel al duidelijk hoe de vork aan de steel zat, maar toch heeft Hemelwater me geen moment verveeld. Meer nog, de ontknoping had uiteindelijk nog enkele verrassingen in petto.

Christelijk geïnspireerd
Meer dan in Over bergen heen viel het me op dat dit boek christelijk geïnspireerd is. Er worden een aantal psalmen aangehaald en de bijbel blijkt uiteindelijk een belangrijke rol te spelen in het leven van de schijnbaar goddeloze Joseph. Toch wordt het nergens prekerig en zijn het universele waarden als (broeder)liefde, spijt en vergeving waar het verhaal echt om draait.

Ontroerend eerbetoon
De flashbacks en herinneringen van Joseph tonen de verschrikkingen van een oorlog die nog niet eens zo heel lang geleden is, maar waar maar weinig aandacht aan wordt besteed. Het lijkt wel alsof hij uit het collectieve geheugen gewist is, ook al bepaalt hij nog steeds de levens van vele veteranen. De manier waarop Martin ze met dit boek eer bewijst, is ontroerend.

"Ik denk dat we daar allemaal doodgingen. Oorlog heeft er een handje van om je dood te maken, of je sneuvelt of niet."

Over bergen heen is een fantastisch verhaal, maar Hemelwater is zo mogelijk nog beter. Het is emotioneel, gevoelig en simpelweg goed geschreven. Met Charles Martin heb ik er zonder twijfel een nieuwe favoriete romanschrijver bij.

Hemelwater
Oorspronkelijke titel: Send Down the Rain (Vertaling door Mieke Prins)
Charles Martin