woensdag 11 april 2018

RECENSIE | Voor mij - Jojo Moyes

In Voor mij heeft Louisa Clark besloten de stap te wagen: ze is alleen afgereisd naar New York, ervan overtuigd dat haar relatie met ambulancebroeder Sam dit avontuur zal overleven. In haar nieuwe baan wordt ze meteen in het diepe gegooid, want het leven van haar werkgever, de rijke familie Gopnik, speelt zich af in de hoogste sociale kringen. Daar ontmoet ze Joshua Ryan, die een onverwachte link met haar verleden blijkt te hebben...

Lou's hart ligt bij Sam in Engeland, maar intussen speelt haar leven zich af in New York. Het wordt steeds moeilijker om de kloof te overbruggen. Zal Lou erin slagen om zichzelf niet te verliezen tussen deze twee werelden?

Na Voor jou (a.k.a. mijn favoriete boek aller tijden) en Een leven na jou keek ik reikhalzend uit naar meer avonturen van Louisa Clark, die vrolijke meid met de hommellegging die al veel te veel voor de kiezen heeft gekregen in haar jonge leven. Daarbij kwam nog dat ik al mijn hoop op dit boek gevestigd had om me uit mijn leesdip te krijgen die me al sinds het begin van jaar teisterde.

In Voor mij trekt Lou naar New York. Ze laat haar sexy ambulancier Sam achter en springt in het diepe, vol vertrouwen dat haar relatie dit wel zal overleven. Het leven bij haar nieuwe werkgever, de rijke familie Gopnik, loopt echter niet over rozen. Hun leven speelt zich af in de hogere kringen en Lou voelt zich daar niet altijd op haar gemak. Op een evenement ontmoet ze Joshua Ryan, die bij haar een wel heel gevoelige snaar weet te raken. Lou raakt steeds verder verwijderd van haar oude leventje in Engeland en van iedereen die daarbij hoort, inclusief Sam.

Yes, Louisa Clark is weer helemaal terug van nooit weggeweest! In Een leven na jou stond Lou's rouwproces centraal. Het was dus niet zo'n vrolijk verhaal. In Voor mij is ze vastbesloten om haar leven weer op de rails te krijgen en er het beste van te maken. Ze komt in een wereld terecht die haar compleet vreemd is en toch blijft ze haar opgewekte, onhandige zelf. Ze ontdekt zichzelf in die grote, mooie stad en die ontdekkingsreis is ook voor de lezer ontzettend vermakelijk. Haar liefde voor speciale kleding komt heel goed uit de verf in dit boek en ook daar genoot ik met volle teugen van.

Ook met dit boek bewijst Jojo Moyes zich weer als fantastische verhalenvertelster. Er spreken zoveel hoop, liefde en wijsheid uit dit verhaal. Je kan gewoon niet anders dan verliefd worden op haar stijl en personages. Het open einde laat gelukkig alle ruimte voor een vierde deel en ik hoop uit de grond van mijn hart dat dat er snel komt!

Voor mij
Oorspronkelijke titel: Still me (vertaling door Anna Livestro)
Jojo Moyes