donderdag 14 december 2017

RECENSIE | Jane [Austen] voor iedereen - Anke Werker & Sanne van der Bruggen

In juli 2017 was het precies 200 jaar geleden dat Jane Austen stierf, maar: ze is nog springlevend. Jane Austen heeft fanclubs, een museum en zelfs een eigen festival, eens in de paar jaar wordt een van haar romans verfilmd en als zij nu nog had geleefd was ze rijk geweest van alle merchandise rondom haar naam. Van pleisters tot gympen: je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een product waar Jane Austen op te vinden is. Maar wie wás deze Engelse schrijfster eigenlijk? En waarom spreken Pride and Prejudice en haar andere boeken tweehonderd jaar na dato nog zo tot de verbeelding? Austenkenners en -liefhebbers Anke Werker en Sanne van der Bruggen nemen ons in dit rijk geïllustreerde boek mee naar het Engeland van Jane Austen. Lees over haar jeugd en schrijversleven, haar familieleden en de mode uit haar tijd, maak een heerlijk recept à la Jane of doe de Jane Austenquiz en ontdek op wie van haar personages je lijkt. Jane [Austen] voor iedereen geeft een frisse, Nederlandse kijk op die beroemde schrijfster waar iedereen weleens van gehoord heeft, maar die verder voor veel mensen nog een mysterie is.

Anke Werker, die je misschien nog kent van Jane Austen, onder vier ogen, en illustratrice Sanne van der Bruggen zijn allebei echte Jane Austen-fans, ook wel Janeites genaamd. Al hun kennis over en passie voor de Britse schrijfster hebben ze nu in een kleurrijk boekje gegoten.

Vrolijk en gevarieerd
De Engelse schrijfster spreekt honderd jaar na haar dood nog steeds tot verbeelding van talloze lezers over de hele wereld. En daar spelen de dames handig op in. Dit ontzettend vrolijke boekje staat vol met weetjes en lijstjes. De Austen-stamboom, recepten uit die tijd, een quiz om te weten te komen op welk personage je lijkt, DIY's, ... Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat in Jane voor iedereen.

Géén spoilers!
Natuurlijk komen ook Janes boeken uitgebreid aan bod. Tot mijn opluchting bleek dat hiervoor geen enkele voorkennis nodig is. Personages en plot worden op een eenvoudige, maar aantrekkelijke manier voorgesteld. Door de spoiler alerts is het ook geen probleem als je een boek nog niet gelezen hebt, je slaat de bewuste alinea gewoon over.

Echt voor iedereen
Dit boekje is er niet alleen voor die hard Austen fans maar ook voor lezers zoals ik die nog niet zo bekend zijn met de schrijfster en haar werk. Ik ken Jane Austen vooral van de films en verwijzingen in de literatuur. Dankzij dit boek ben ik heel wat te weten gekomen over deze bijzondere vrouw.

Het is overduidelijk dat Anke en Sanne dit boek gemaakt hebben uit pure liefde voor Jane Austen en haar boeken. In hun opzet om lezers te inspireren en Jane levend te houden zijn ze zeker geslaagd.

Jane [Austen] voor iedereen
Anke Werker & Sanne van der Bruggen