donderdag 16 november 2017

RECENSIE | Jij en ik & andere verhalen - Jojo Moyes

Nell is 26 en ze is nog nooit in Parijs geweest. Eigenlijk is ze nog nooit een romantisch weekendje weggeweest. Reizen is… niet echt haar ding. Dat gaat veranderen, heeft ze besloten: ze gaat met haar vriend Pete naar de lichtstad. Maar dan laat Pete haar zitten op de dag van vertrek – en Nell besluit iedereen (en vooral zichzelf) te bewijzen dat ze een zelfstandige en avontuurlijke jonge vrouw is door alsnog op die trein te stappen. Eenmaal alleen in Parijs, ontdekt Nell een kant van zichzelf waarvan ze niet had durven vermoeden dat zij die had…

In de novelles Jij en ik, Een week in Parijs en nog 9 nieuwe, niet eerder verschenen verhalen ziet de lezer Jojo Moyes op haar best.


Sinds ik Voor jou las, kan ik maar niet genoeg krijgen van Jojo Moyes' verhalen. Een paar uur ben ik in een totaal andere wereld, samen met die fantastische, levensechte personages van haar. Ik verheugde me dan ook al tijden op de prachtig uitziende verhalenbundel Jij en ik & andere verhalen. Zou ze me met haar korte verhalen ook zo in vervoering kunnen brengen?

Vermakelijk en romantisch
Deze mooie bundel begint en eindigt met een novelle: Jij en ik en Een week in Parijs. Daar tussenin kun je genieten van negen andere (veel) kortere verhalen. Het verhaal dat me het meest is bijgebleven uit deze verzameling is zonder twijfel Jij en ik. De schuchtere Nell bloeit helemaal open tijdens een weekend in Parijs. Sommige andere verhalen tellen amper vijftien pagina's en hoewel ze stuk voor stuk vermakelijk en romantisch zijn, zijn ze niet genoeg uitgewerkt om echt te blijven hangen. Een week in Parijs werd eerder ook al apart uitgegeven. Een beetje jammer dus dat deze nu dubbel in de kast staat.

Moyes van haar beste kant
In Jij en ik & andere verhalen toont Moyes zich van haar beste kant. Het boekje barst van de mooie momenten en boeiende personages. De vrouwen die Moyes opvoert zijn écht. Ze hebben geen perfect leven of een fantastisch lichaam. Ze hebben twijfels, onzekerheden en mannen waar ze niet altijd gelukkig van worden. 

Deze bundel is een fijne kennismaking voor lezers die nog niets van Jojo Moyes gelezen hebben en een mooie aanvulling voor de collectie van echte fans.


Jij en ik & andere verhalen
Oorspronkelijke titel: Paris for One and Other Stories (Vertaald door Anne Livestro)
Jojo Moyes
Aantal pagina's: 384
ISBN 9789026138843
Uitgeverij De Fontein (oktober 2017)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten