zaterdag 18 november 2017

Boekenbeurs 2017

Zondagavond klokte de Boekenbeurs af op 143 000 bezoekers. En daar hoorde ik dit jaar ook weer bij. Twee keer zelfs. Mijn buit was bescheiden (zoveel boeken, zo weinig tijd!), maar pret had ik des te meer.


Dinsdag 31 oktober
Vandaag is de dag! Tegen de middag trek ik richting Antwerp Expo, waar Liesbet al op me wacht. Na een korte kennismaking met Marc de Bel, schuiven we gezellig kletsend aan bij de stand van FNAC voor de signeersessie van Nicholas Sparks. Na een halfuurtje wachten prijkt er een handtekening in mijn oudste exemplaar van Dear John en heeft Liesbet ons vereeuwigd op foto. We kletsen en slenteren nog een beetje verder tot het tijd is voor mijn interview met Marc de Bel in de Spiegeltent. 

Daar vertelt Marc eerst geanimeerd over zijn jeugd en hoe hij schrijver werd en daarna mag ik al mijn vragen over Marie, codenaam Jeanne op hem afvuren. Een uitgebreid verslag daarvan kun je hier lezen. Marc keert terug naar zijn vaste signeerplek bij Pelckmans en daar schuiven we nog even aan om Liesbets Epinona te laten handtekenen. Ook loop ik nog even langs Koen Strobbe bij WPG Uitgevers. Met een smoothie, een selfie en een sjaal (dankjewel Liesbet!) sluiten we een geweldige middag af. 


Donderdag 9 november
Een bezoekje aan de Boekenbeurs met mijn papa kan ook dit jaar niet ontbreken. We staan een tijdje in de file, maar uiteindelijk kunnen we rond 11 uur aan onze jaarlijkse boekenmarathon beginnen. Bij het binnenkomen horen we het gelijk: het scholenprogramma draait al op volle toeren... 

Ik loop eerst even langs Pelckmans voor een leuke babbel met Karen Dierickx. Ze verklapt dat ze hard werkt aan een nieuwe YA. Daar kijk ik naar uit! Nadat ze nog een hele lieve boodschap in Halve helden heeft geschreven, zijn we opeens omsingeld door schoolkinderen die langskomen voor een opdracht, dus maak ik me snel uit de voeten. We besluiten eerst rustig te lunchen. Bij Charlie's gaan we voor een hamburger met frietjes.

Eén van mijn favoriete stands is elk jaar de voordeelboekentafel van Lannoo. Daar tik ik voor amper negen euro het prachtige fotoboek Silent fields van Bart Heirweg op de kop. Bij FNAC koop ik nog een voordeeleditie van Franck Thilliez' Zwanenzang. Je merkt het, zelfs op de Boekenbeurs ga ik op zoek naar goedkope boeken.

Halverwege de middag keer ik nog even terug naar Agora Books. Vorige week zagen Liesbet en ik daar een toffe pennenhouder die we uiteindelijk allebei te duur vonden. Maar we hebben ons blijkbaar allebei bedacht en lopen elkaar bij het rek met het bewuste gadget opnieuw tegen het lijf. Wat een toeval! De "Bookaroo Pen Pouch" kost nog altijd evenveel, maar dit keer gaat hij wel mee naar huis.

Een beetje verderop breng ik nog een bezoekje aan Brenda van Café aux Lettres. Ze werkt bij boekhandel Walry in Gent en voor de gelegenheid ook op de stand van Confituur Boekhandels. Het is altijd leuk om collegaboekbloggers in het echt te ontmoeten en al helemaal als ze zoals Brenda een toffe goodiebag hebben gemaakt met pins en notitieboekjes.

Ondertussen loopt het scholenprogramma op zijn einde en maakt de Boekenbeurs zich op voor de nocturne. Ook wij breien stilaan een einde aan deze gezellige dag. Op naar volgend jaar!


Meer Boekenbeursavonturen lezen? Ook Liesbet en Marcia schreven uitgebreide verslagen over hun bezoekjes aan Antwerp Expo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten