dinsdag 1 augustus 2017

3 x toffe kinderboeken die ik pas las

Tijdens een bezoekje aan de bibliotheek wandel ik ook altijd een rondje langs de nieuwe kinder- en jeugdboeken. Ik vind het geweldig om tussen en in boeken te duiken waarvan ik wenste dat ze er waren geweest toen ik klein was. (Oké, nu klink ik echt oud, maar zo is het dus wel.) Zo gebeurt het ook wel eens dat er een paar van die boeken hun weg mee naar huis vinden.


De zee kwam door de brievenbus - Selma Noort (10-12 jaar)
In De zee kwam door de brievenbus zien we de watersnoodramp van 1953 door de ogen van de achtjarige Liesje. Op een nacht wordt ze wakker gemaakt door haar mama. Ze moet helpen om alle spullen naar boven te brengen, want het water komt snel dichterbij. Liesje kan zich niet voorstellen dat de zee binnen zal komen, maar dat gebeurt uiteindelijk toch. Selma Noort omschrijft op een eenvoudige, maar aangrijpende manier de gebeurtenissen van toen en de emoties die ze bij Liesje teweegbrachten. Het verhaal is gebaseerd op de herinneringen van Lia Soeting, een vriendin van de schrijfster.

T.rex Trix in Naturalis - Daan Remmerts de Vries (Alle leeftijden)
In het eerste deel beschrijft de auteur hoe Trix, de Tyrannosaurus rex uit museum Naturalis, geleefd zou kunnen hebben zo'n 67 miljoen jaar geleden. Het tweede deel gaat dieper in op de ontdekking en de opgraving van het skelet. Dit boek staat boordevol kleurenfoto's en interessante weetjes over dino's.


Het grote piratenboek - Reggie Naus & Mark Janssen (8-12 jaar)
Reggie Naus geeft in dit informatieve boek op een ludieke manier antwoord op al je vragen over piraten. Hadden alle piraten een houten been? Dronken ze alleen maar rum? Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan beroemde piraten als Zwartbaard en Mary Read. Ook wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen echte piraten en de piraten die we kennen uit films. Het grote piratenboek is prachtig geïllustreerd door Mark Janssen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten