donderdag 20 juli 2017

RECENSIE | Zie mij - Nicholas Sparks

Wanneer Colin Hancock een tweede kans krijgt, grijpt hij die met beide handen aan. Zijn turbulente verleden laat hij achter zich. Hij probeert zijn leven op de rails te houden en richt zich op het behalen van zijn lesbevoegdheid. Elke dag houdt hij zichzelf weer voor hoe hard hij voor deze kans heeft moeten knokken. Het laatste waar hij naar op zoek is, is een relatie.

Maria Sanchez is ogenschijnlijk het toonbeeld van succes: ze heeft aan een prestigieuze universiteit rechten gestudeerd en werkt bij een gerenommeerd advocatenkantoor. Maar ze heeft een traumatische gebeurtenis meegemaakt, waardoor ze gedwongen was uit haar geboortestad te verhuizen, en diep vanbinnen twijfelt ze over alles waar ze ooit zeker van was.

Een plotselinge ontmoeting tussen Colin en Maria zorgt ervoor dat hun levens veranderen. Tegen alle verwachtingen in groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Net op dat moment wordt Maria geconfronteerd met haar verleden. Op vreselijke manieren worden Colin en Maria bedreigd. Is hun liefde sterk genoeg?

Een Nicholas Sparks-boek is altijd goed nieuws voor de romantische zielen onder ons. Want laat ons eerlijk zijn, hij is en blijft de ongekroonde koning van de zwijmelroman.

In Zie mij spelen Maria en Colin de hoofdrol. Maria heeft zo op het eerste zicht alles om gelukkig en succesvol te zijn. Ze heeft rechten gestudeerd en werkt bij een gerenommeerd advocatenbureau. Colin kon niet meer van Maria verschillen. Hij heeft zowat zijn hele leven in verkeerde kringen doorgebracht, de tijd verspild met vechten en ruziemaken met iedereen die op zijn pad kwam. Wanneer hij nog één kans krijgt om zijn leven op de rails zetten, grijpt hij deze met twee handen. Hij gaat terug studeren en wil graag leerkracht worden. Vechten doet hij nu alleen nog in de kooi, als MMA-vechter. Op een avond na een gevecht ontmoeten Colin en Maria elkaar toevallig, waarna ze steeds dichter naar elkaar toegroeien. Maar allebei worden ze achtervolgd door hun verleden.

Zie mij begint als een typische Sparks-roman: romantisch en lief. Na een honderdtal bladzijden wordt de zoetsappige romantiek echter op het tweede plan gezet door de stalker die Maria terroriseert. Vanaf dan gaat alle aandacht hiernaartoe en wordt het verhaal opeens ontzettend spannend en grimmig. Ik zou zelfs durven zeggen dat Sparks zich hier een verdienstelijk thrillerschrijver toont. Ik zat echt op het puntje van mijn stoel!

Colin valt op door zijn nietsontziende eerlijkheid. En door zijn kort lontje. Ofwel krijg je hierdoor een hekel aan hem, ofwel ga je net als ik van zijn gesloten, donkere karakter houden. Hij heeft een verleden, maar schaamt zich daar niet voor. Hij kan alleen bewijzen dat hij veranderd is - te nemen of te laten.

Maria daarentegen blijft als personage nogal op de vlakte. Ik kon me moeilijk een samenhangend beeld van haar vormen. Wel kreeg ik een boontje voor haar fantastische Mexicaanse familie en haar collega Jill. De intriges op Maria's werk en de belevenissen van haar familie zorgen voor mooie nevenverhalen.

Zie mij is geen tranentrekker zoals we van Nicholas Sparks gewend zijn. Hij waagt zich met dit boek aan een thrillerachtig verhaal dat mij ook zeker kon bekoren.

Zie mij
Oorspronkelijke titel: See me (Vertaling door Grootenbrink Vertalingen)