donderdag 13 april 2017

RECENSIE | Adem - Jean Hall

Onze adem is de graadmeter van onze gemoedstoestand. Een adem kan stokken en versnellen. Het kalmeert en een zucht geeft lucht. Stilstaan bij je ademhaling kan meditatief zijn maar ook helpen bij het nemen van beslissingen op basis van het gevoel. Stress kun je verlichten door een goede buikademhaling en op regelmatige wijze ademhalen, is goed voor je hart.

In dit handzame boekje staan twintig gemakkelijke ademoefeningen gebaseerd op yoga. Om een drukke dag of spannend gesprek op je werk beter aan te kunnen, bewuster stil te staan of elke dag meer ontspannen aan je dag te beginnen.


Een tiental jaar geleden kreeg ik tijdens een stresserende periode last van chronische hyperventilatie. Constant liep ik rond met een verschrikkelijk benauwd en paniekerig gevoel. Het voelde alsof ik geen lucht kreeg. Ik hapte naar adem als een vis op het droge en raakte er langzaamaan van overtuigd dat ik ieder moment dood neer kon vallen. Het was een vreselijk eng gevoel waar ik uiteindelijk van af raakte door een cardioloog die me geruststelde én een kinesist die me ademhalingsoefeningen aanleerde. Zo erg als toen wordt het gelukkig nooit meer, maar ik merk wel dat mijn ademhaling bij de minste stress al hoog gaat zitten. Die oefeningen helpen dan heel goed, dus ik was benieuwd of ik uit dit boekje nog nieuwe varianten zou kunnen leren.

Adem heeft een klein, handig formaat en ziet er tegelijk stevig en robuust uit. De vormgeving is in rustgevend mintgroen, lichtblauw en donkergrijs. Het boek begint met een aantal informatieve hoofdstukjes over ademhaling en waarom goed ademen zo belangrijk is.

Daarna gaat het verder met oefeningen voor een goede houding en de eigenlijke ademhalingsoefeningen. Gaande van liggende, staande en lopende oefeningen, over klassieke yoga-ademhalingen, tot ademhalingsmeditatie. De oefeningen worden stapsgewijs uitgelegd. Jean Hall hanteert hierbij een praktische en toegankelijke stijl. Hier en daar ondersteunt een tekening van Juliet Percival de uitleg. Goed gekozen citaten brengen wat afwisseling.


Ik heb geen voorkennis van yoga en de oefeningen die hierop gebaseerd zijn, vond ik best lastig. Ook omdat je een oefening eigenlijk al vanbuiten moet kennen voor je ze kunt uitvoeren, aangezien je al bij de eerste stap je ogen moet sluiten. Een cd of ander audiobestand zou een goede aanvulling geweest zijn. Zelf voorlezen en opnemen is natuurlijk ook een optie.

Sommige oefeningen waren voor mij wat te zweverig. Mijn hart helen en zuiveren, handelen vanuit een gecentreerd innerlijk of als een gelukkige zeester in de zonneschijn blijven liggen, is niet zo aan mij besteed. Ook moet je regelmatig dingen "zacht maken". Je gezicht, je lichaam, je geest, ... Ik kon er mij wel iets bij voorstellen, maar moest toch altijd gniffelen als die uitdrukking weer eens voorbij kwam.

De liggende oefeningen vond ik wel heel fijn om te doen. De rustgevende ademhaling is ideaal voor het slapengaan, de gezichtsmassage kun je op ieder moment van dag doen en ook de eenvoudige grondoefening waarbij je rekt en strekt op het ritme van je ademhaling ga ik er zeker in houden. 

Adem is een fijne aanvulling voor mensen die al regelmatig ademhalingsoefeningen doen, al dan niet in combinatie met yoga. Heb je totaal geen ervaring met ademhalingsoefeningen, dan raad ik je toch aan om eerst een goede kinesist of therapeut op te zoeken om je de basis te leren.


Adem
Oorspronkelijke titel: Breathe (Vertaling door Ria de Koning)
Jean Hall
Aantal pagina's: 144
ISBN 9789000353132
Uitgeverij Spectrum (maart 2017)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten