woensdag 19 april 2017

RECENSIE | Het boekenboek - Mirjam Noorduijn & Veerle Vanden Bosch

Wilt u weten wat u na De brief voor de koning kunt lezen? Of wie de tekenaar van Pippi Langkous is? Bent u nieuwsgierig naar klassieke boekverfilmingen? Welke titels op het nachtkastje van Bart Moeyaert liggen, of waarom Adriaan van Dis Joke van Leeuwen bewondert? Ga met Het boekenboek op zoek naar antwoorden en laat u tijdens uw boekenzoektocht inspireren.

Het boekenboek verscheen vorig jaar naar aanleiding van de Frankfurter Buchmesse, waar Vlaanderen en Nederland samen gastland waren. Aan de hand van vijftig bekende titels, vijfentwintig illustratoren en vijfentwintig thema's schetsen de auteurs een overzicht van de mooiste kinder- en jeugdboeken van 1954 - het jaar waarin de eerste Kinderboekenweek georganiseerd werd - tot nu.

Minoes van Annie M.G. Schmidt, Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman, Allemaal willen we de hemel van Els Beerten, Een groene bloem van Floortje Zwigtman, Kikker is Kikker van Max Velthuijs, ... Het zijn maar enkele bekende titels die aan bod komen in de vijftig kernhoofdstukken van Het boekenboek. Elk van de titels wordt uitgebreid besproken. De begin- en slotzin, korte inhoud, een bondige biografie en andere boeken van dezelfde schrijver, boeken die de schrijver hebben geïnspireerd, en - heel interessant - boeken om te lezen na dit boek.

Verder worden ook vijfentwintig bekende en minder bekende illustratoren voor het voetlicht gebracht: Fiep Westendorp, Kaatje Vermeire, Carl Hollander, Jan Jutte, ... En dan zijn er nog de Grabbelton-hoofdstukken waarin telkens boeken rond eenzelfde thema verzameld zijn. Over beruchte beren, legendarische oma's en opa's, rampenverhalen, de Holocaust, ...

Het boekenboek is als een encyclopedie, maar dan anders. Korte stukjes tekst en veel illustraties maken het tot een gevarieerd en speels geheel. Naast de grote namen krijgen ook veel minder bekende boeken en schrijvers de nodige aandacht. Door titels, auteurs, illustratoren en thema's naar elkaar te laten verwijzen ontstaat een netwerk van zo'n duizend boeken waar jong en oud eindeloos kan in ronddwalen. Ik ontdekte talloze boeken die ik graag zou willen lezen en tegelijk vierde ik een feestje van herkenning bij ieder boek dat ik als kind ooit las. Met Het boekenboek bewijzen Mirjam Noorduijn en Veerle Vanden Bosch dat jeugdboeken er werkelijk voor iedereen zijn.

Het boekenboek
Mirjam Noorduijn & Veerle Vanden Bosch
Aantal pagina's: 336