dinsdag 11 april 2017

Veertig dagen bewust - de eindstand

Aan het begin van de Vasten nam ik me voor om op veertig dagen tijd veertig dingen te doen die allemaal te maken hebben met bewust leven. Milieubewust en zelfbewust. Ondertussen is de Vasten ten einde en komt Pasen steeds dichterbij. Hoe ging het met mijn voornemens? Hoeveel kan ik er afvinken?


01 Meer tijd offline doorbrengen
Het belangrijkste voornemen is me best goed gelukt. Ik gooide om te beginnen de Facebook-app van mijn smartphone en die komt er na deze veertig dagen ook niet meer op. Verder laat ik wat vaker mijn telefoon en laptop links liggen om andere dingen te doen.

02 Eén dag per week vegetarisch eten
Het is me maar twee keer gelukt om vegetarisch te eten. Ik kan er allerlei excuses voor verzinnen, maar ik vond het gewoon heel lastig. Bij de recepten die ik probeerde, miste ik vlees. Punt. Petje af voor iedereen die er in slaagt om dagelijks vegetarisch of zelfs veganistisch te eten.

03 Een luisterboek luisteren
Je kon het eerder al lezen: ik ben weer helemaal verknocht aan de luisterboeken. Op dit moment beluister ik Stuk van jou van Sophie Jackson, mijn absolute lievelingsboek.

04 Een recept uitproberen
Eén van die vegetarische gerechten was een ovenschotel met courgette, aardappel en mozzarella. Best lekker!

05 Een goed doel steunen
Ik steunde Broederlijk Delen en kocht een nieuwe Boc'n'roll bij de Bond Zonder Naam.

06 Een klassieker lezen
Ik leende Anne van het groene huis bij de bibliotheek, maar ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen. 

07 Een lange wandeling maken
Sinds een Fitbit me er regelmatig aan herinnert dat ik moet wandelen, doe ik het meer én liever. Vooral bij dit prachtig lenteweer vind ik het zalig.

08 Minder bewerkt voedsel eten
Daar heb ik zeker op gelet. Dingen met veel E-nummers, toegevoegde suikers of andere onbegrijpelijke termen op de verpakking probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

09 Een dankbaarheidslijstje bijhouden
's Avonds schreef ik regelmatig op waar ik die dag dankbaar voor was. Vooral het besef dat je ergens zo'n lijstje hebt, zorgt dat je ervoor dat je er bewuster mee omgaat.

10 Opruimen Marie Kondo-stijl!
Gelukt! Ik deed een hoop oude spullen weg en kreeg weer wat extra kastruimte in de plaats. Er gingen zelfs heel wat boeken de deur uit.

11 Drie kinder- en jeugdboeken lezen
Dankzij Booqees kan ik ook dit doel afvinken. Ik las Soldaat Wojtek (Bibi Dumon Tak), De groene pompoen (Herman Coenen) en Berre en Fleur (Annemie Berebrouckx).

12 Een museum bezoeken
Telt een tentoonstelling ook? Daar heb ik er namelijk twee van bezocht: eentje over het werk van een lokale kunstenares en eentje over bijzondere speelkaarten en hoe die tot stand komen.

13 Aan yoga doen
Ik ben geabonneerd op het Youtube-kanaal Yoga with Adriene en keek al een paar filmpjes voor beginners, maar er echt mee aan de slag gaan? Nee, dat is me niet gelukt de afgelopen veertig dagen.

14 Spullen naar de kringwinkel brengen (en er géén andere mee naar huis nemen.)
Geslaagd! Het helpt ook wel dat er niet echt een aantrekkelijke kringwinkel bij ons in de buurt is.

15 Geen kleren of andere nutteloze spullen kopen
Ondergoed en lingerie zijn strikt genomen geen kleren en boeken zijn absoluut geen nutteloze spullen. Dus kan ik ook deze afvinken!

16 Vroeg opstaan om een zonsopgang te fotograferen
Dit voornemen ben ik eerlijk gezegd een beetje uit het oog verloren en dit is me dus niet gelukt.

17 Naar een voorstelling of lezing gaan
Nee, deze kan ik ook niet afstrepen. Ik heb gezocht naar een interessante voorstelling/lezing in de buurt, maar heb er geen gevonden die me echt aansprak. 

18 Boeken weggeven
Gelukt! Er ging ongeveer een meter boeken weg. Benieuwd hoelang het duurt voor die plek waar ingenomen is door nieuwe aanwinsten...

19 Iets nieuws leren
Dankzij Viking deed ik een poging tot kalligrafie en ik volgde ook een paar lesjes Spaans voor beginners via Babbel.

20 Naar de film gaan
Nog niet gelukt, maar wel gepland! Volgende week komt namelijk de nieuwe Fast & Furious uit!

21 Mediteren
Dankzij Adem van Jean Hall heb ik een paar pogingen ondernomen, maar ik vind het moeilijk en ik betwijfel of het echt iets voor mij is. Sowieso denk ik dat het makkelijker te leren is onder begeleiding.

22 Naar de markt gaan
Op woensdag is het markt vlakbij mijn werk en onder de middagpauze slenter ik daar graag rond.

23 Minder afval produceren
Ook hier let ik op en dat ga ik blijven doen. Minder papieren zakdoekjes gebruiken, grote verpakkingen kopen, goed sorteren, ...

24 Een kruiswoordpuzzel invullen
Gelukt! Maar ik ben er nu ook achter dat ik sudoku's toch leuker vind.

25 Een zelfhulpboek lezen
Ik las De moed van imperfectie van Brené Brown, zowat de koningin van de zelfhulpboeken, en stak daar zeker wat van op. Ook haar andere boeken wil ik graag lezen.

26 Minder lang douchen
Ik kwam er aan het begin van deze veertig dagen achter dat ik helemaal niet zo lang douchte als ik dacht. Ik slaagde er in om altijd rond de vijf minuten te blijven.

27 Een DIY-project tot een goed einde brengen
Voor Wereldpoëziedag ging ik aan de slag met het kalligrafiepakket van Viking en ik heb al voorbereidingen getroffen voor het "project" waar ik volgende week mee ga beginnen: ons trouwalbum!

28 Een gezelschapsspel spelen
Nope, dat hebben we niet gedaan. Naast elkaar in de zetel Candy Crush spelen is nu eenmaal geen gezelschapsspel...

29 Mijn smartphone links laten liggen in gezelschap
Ook dit voornemen lukt me steeds beter. Alleen wanneer ook andere mensen in het gezelschap hun smartphone bovenhalen is de verleiding groot.

30 Een inspiratiemap maken
Oude knipsels, kaartjes en foldertjes zitten nu netjes in een map. Zo vind ik al die inspiratie ook weer terug als ik ze nodig heb.

31 De auto laten staan voor korte afstanden
Check! Mijn wekelijkse bezoekjes aan de kinesist heb ik de afgelopen veertig dagen fietsend afgelegd.

32 Geen frisdrank drinken
Op een half glaasje cola aan het begin van de Vasten na, heb ik alleen water, thee en heel af en toe een glaasje wijn gedronken. 

33 Een middag kleuren of handletteren
Gelukt! Ik kan er zo van genieten, maar doe het veel te weinig. Deze veertig dagen waren een goede stimulans om het weer eens te doen.

34 Elke week drie blogposts plaatsen
Ongelooflijk, maar waar. Het is me zowaar gelukt om iedere week zonder al te veel moeite drie artikels uit te werken. Ik vind het eigenlijk wel een prettig ritme en ga proberen om dit vol te houden.

35 Een boek lezen in een andere taal
Er staan hier genoeg Engelse boeken in de kast, maar die kwamen er de afgelopen veertig dagen niet uit...

36 Elke dag een onbekende groeten
Het lijkt iets heel gewoons en ik vind het ook niet meer dan normaal, maar toch schrikken sommige mensen als je ze zomaar gedag zegt. En daar schrik ik dan weer van. Zijn we dan echt zo met onszelf bezig?

37 Alleen seizoensfruit kopen
De afgelopen veertig dagen kocht ik geen bananen, kiwi's, mango's of ander exotisch fruit. Ook in de toekomst ga ik hier op blijven letten. Als je er over nadenkt is het toch absurd dat fruit de halve wereld moet rondreizen voor wij het kunnen eten? En dat terwijl er hier ook zoveel lekkers gekweekt wordt.

38 Uitgebreid naar de bibliotheek
De afgelopen weken ging ik maar liefst drie keer naar de bibliotheek, de ene keer al wat uitgebreider dan de andere. Of ik die geleende boeken ook effectief ga lezen, is weer een andere vraag...

39 In mijn eentje uit eten gaan
Ook dit voornemen kan ik niet afvinken. Ik vind het altijd ontzettend leuk om te lezen hoe Cynthia helemaal in haar eentje uit eten gaat, maar zelf vind ik de stap nog best groot, ook al ben ik graag alleen.

40 Een gesprek aanknopen met een onbekende
Een onbekende groeten is één ding, er een gesprek mee aanknopen is iets anders. Ik vind het moeilijk en moet me er ook echt overzetten, maar het is me gelukt. Een paar keer zelfs!


Ik kan dan misschien niet alle dingen van de lijst afstrepen, ik ben toch heel blij dat ik op deze manier "gevast" heb. Het heeft me bewuster gemaakt, vooral wat het milieu betreft en daar ga ik in de toekomst aandacht aan blijven besteden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten