dinsdag 7 februari 2017

RECENSIE | Zonder jou - Chantal & Priscilla van Gastel

Wat doe je als je kind een steeds groter gevaar vormt voor zichzelf én anderen? En hoe ver kun je gaan om hem te beschermen?

Valerie staat op een keerpunt. Voor de tweede keer in haar leven. En beide keren werd ze hiertoe gebracht door haar grote liefde Oscar. De eerste keer was jaren geleden, toe ze haar voorspelbare leven inruilde voor een vrijgevochten bestaan met hem.

De tweede keer is nu, nu hij op het punt staat haar en hun zoon Mick te verlaten. Niet omdat hun liefde voorbij is, maar omdat Mick lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis die zo ontwrichtend is dat Oscar het niet meer kan verdragen. Plots staat Valerie er alleen voor. Terwijl het gedrag van Mick angstaanjagend uit de hand loopt, probeert Valerie uit alle macht zichzelf en haar kind te beschermen. Maar hoe doe je dat, als het grootste gevaar van hemzelf afkomstig is?

Chantal van Gastel ken je waarschijnlijk van romantische chicklits als Geknipt voor jou en de Zwaar-serie. Haar meest recente boek is de literaire thriller Zonder jou die ze samen met haar zus Priscilla schreef. Voor mij was het een eerste kennismaking met haar werk.

In Zonder jou draait alles rond Mick, het twaalfjarige zoontje van Oscar en Valerie. Als sinds hij klein was, heeft de jongen last van gedragsproblemen. Hij is ontzettend impulsief, heeft last van woede-uitbarstingen en is bij momenten absoluut onhandelbaar. Maar daar blijft het niet bij. Hij geniet ervan om dieren en mensen pijn te doen en gaat hierin steeds verder. Oscar en Valerie zijn allebei ten einde raad en Oscar ziet geen andere uitweg dan weggaan bij zijn vrouw en kind. Valerie blijft alleen achter met Mick die steeds manipulatiever en gevaarlijker wordt. Zij kiest onvoorwaardelijk voor haar zoon en brengt hiermee zichzelf en anderen in gevaar. Uiteindelijk komt ook zij op een kantelpunt waarna er geen weg terug meer is.

Chantal en Priscilla kiezen met een psychopathisch kind als hoofdpersonage voor een interessante en originele invalshoek die ze ook realistisch hebben weten te maken. Doordat het perspectief wisselt tussen dat van Valerie en dat van Mick, word je als lezer ook deel gemaakt van zijn gedachtegang. De spelletjes die hij speelt gaan steeds verder, ik kreeg er echt de kriebels van. Tegelijk roept zijn gedrag heel wat vragen op. Kan een kind van die leeftijd echt zo ontsporen? En zo ja, in hoeverre is dat dan nature of nurture

Vanaf de eerste pagina overviel me een beklemmend gevoel dat me de rest van het boek niet meer losliet. De machteloosheid van Oscar en Valerie is zo tastbaar en ik leefde heel erg met hen mee. Tegelijk hield ik mijn hart vast: wanneer zou dit écht een keer mislopen? De spanning bouwt zich op doorheen het verhaal en ik bereidde me voor op een grootse finale. En dan is het boek opeens uit... Ik bleef verweesd en lichtelijk teleurgesteld achter. Dit was niet de ontknoping die ik verwachtte, maar wel goed uitgekiend en verrassend, dat moet je de zusjes van Gastel nageven.

Zonder jou is een beklemmende en grimmige thriller die niemand onberoerd zal laten.

Zonder jou
Chantal & Priscilla van Gastel