zondag 5 februari 2017

Tussen de regels #34

Elke zondag sprokkel ik in Tussen de regels kleine en grotere boekennieuwtjes bij elkaar. Over de dalende boekenverkoop in Vlaanderen, over Isabel Allende, Hillary Clinton of een grappige J.K. Rowling bijvoorbeeld.


* De boekenverkoop in Vlaanderen blijft het lastig hebben. We kochten vorig jaar 2.2 procent minder boeken dan in 2015. Alleen de verkoop van kinderboeken zat wél in de lift. Nog opvallend: e-books maken amper 3.9 procent uit van de totale boekenverkoop.

* De Gentse Universiteit reikt een eredoctoraat uit aan Isabel Allende. De Chileense schrijfster krijgt een eredoctoraat omwille van de impact van haar literatuur op de maatschappij, aldus de universiteit.

* Sinds haar openlijke kritiek op Donald Trump krijgt J.K. Rowling regelmatig berichten die weinig aan de verbeelding overlaten. Zo dreigen lezers er bijvoorbeeld mee haar boeken te verbranden. De Britse schrijfster is echter niet op haar mondje gevallen en dient de twitteraars van spitsvondig repliek.

* Hillary Clinton gaat een boek schrijven over haar campagne voor de presidentsverkiezingen van 2016. Het boek met essays zal in de tweede helft van het jaar uitkomen en zal Clintons negende boek zijn. 

* De Amsterdamse Dorien de Wit heeft met haar gedicht 'Legenda' de Turing Gedichtenwedstrijd gewonnen. De prijsuitreiking van de Turing Gedichtenwedstrijd vormt de afsluiting van de Poëzieweek 2017. Aan de wedstrijd deden 2572 dichters uit Nederland en België mee. Zij stuurden samen 7815 gedichten in. 

Legenda

Een lijn op papier is een grens tussen twee vlakken
Een golvende lijn betekent dat de grens beweegt
Twee golvende lijnen onder elkaar zijn water

Mijn vingertoppen maken afdrukken op alles wat ik aanraak
Elke vinger heeft een eigen patroon als hoogtelijnen op een plattegrond
Ik laat een spoor achter op de tafel, de potloden, mijn glas

In de bergen is de horizon een golvende lijn
Staand op een berg ben ik onderdeel van die lijn
Ik pak de bovenste steen op en verander de horizon

De steen is een bergtop die in mijn handpalm past
Een bergtop die ik in het dal gooi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten