vrijdag 17 juni 2016

RECENSIE | In de familie - Joyce Spijker

Nina Satijn is een jonge fotografe, op zoek naar haar plek in het leven. Ze is single na een lange relatie en vindt steun bij haar oma Emma, die haar na de vroege dood van haar moeder voornamelijk heeft opgevoed. Nina’s vader Boudewijn, Minister van Justitie en Veiligheid en bij een volgende kabinetsperiode in de race voor het premierschap, heeft zich tijdens de opvoeding nauwelijks om haar bekommerd en hertrouwde al snel met de mooie Marsala.

Als Nina op een dag bij Emma op bezoek gaat, vindt ze haar op de grond in de woonkamer in haar huis in Wassenaar. Vermoord. Ze besluit alles op alles te zetten om de dader te vinden en de dood van haar geliefde oma te wreken.

Een tijdje geleden nodigde Joyce Spijker me uit voor de boekpresentatie van haar tweede thriller In de familie. Helaas kon ik niet aanwezig zijn, maar ik was wel heel nieuwsgierig naar dit boek. Mijn collega-bloggers waren een paar jaar geleden althans heel enthousiast over Spijkers debuut Spotlight.

De cover ziet er op het eerste zicht niet zo bijzonder uit, maar heeft met het grote mes tegelijk toch iets onheilspellends. Ik hou wel van deze atypische thrillercover, hij valt zeker op tussen alle andere in de boekhandel.

Zoals de flaptekst al doet vermoeden, speelt politiek natuurlijk een belangrijke rol, maar die neemt gelukkig nooit de overhand. De focus licht op de familiale verhoudingen in de familie Satijn die door Emma's dood op scherp komen te staan. Het lijkt alsof iedereen wel iets te verbergen heeft. Wat te denken van Nina's stiefmoeder Marsala en haar veel jongere minnaar bijvoorbeeld of van halfzus Merlot die zich amper interesseert voor wat er in haar familie gaande is?

De personages zijn goed uitgediept en komen door het wisselende perspectief allemaal voldoende aan bod. Joyce heeft een aangename en toegankelijke schrijfstijl die samen met de korte hoofdstukjes het leestempo de hoogte in jagen. Alle verhaallijnen zitten knap elkaar en de spanning wordt van in het begin goed opgebouwd. De uiteindelijke ontknoping kwam voor mij niet geheel onverwacht, maar Joyce geeft er wel een originele draai aan.

In de familie is een vermakelijke thriller die goed in elkaar zit, met interessante personages in de hoofdrol. Ideaal gezelschap voor deze zomer!

In de familie
Joyce Spijker