dinsdag 14 juni 2016

RECENSIE | Toen ik eindelijk durfde - Chantal Straver

In Toen ik eindelijk durfde laat Chantal haar huwelijk, huis en baan achter zich om een gelukkiger leven te veroveren. Ze besluit haar hart te volgen, al weet ze niet wat de toekomst haar brengt. Openhartig schrijft ze over haar dromen, ambities, keuzestress, overwinningen en worstelingen als twintiger. Trouw blijven aan jezelf blijkt in deze inspirerende zoektocht de belangrijkste troef.

In Toen ik eindelijk durfde bundelde Chantal Straver haar veelgelezen blogberichten. Chantals columns lezen ontzettend vlot en ik had dit boek dan ook in een mum van tijd uit. Wanneer ik even een paar minuutjes had, las ik een paar stukjes en ik werd er oprecht vrolijk van. Op een eerlijke en openhartige manier schrijft ze over haar leven en de moeilijke beslissingen die ze neemt om dat leven een andere wending te geven.

Bepaalde passages waren echt heel herkenbaar, ondanks het feit dat onze levens en persoonlijkheden enorm van elkaar verschillen. Waar Chantal gek wordt van routine heb ik dat juist nodig om te kunnen functioneren. Niets schrikt me meer af dan zonder vangnet in het diepe springen en dat is exact wat Chantal meerdere keren (met succes) gedaan heeft in haar jonge leven. Net omdat vrijwel al haar beslissingen uiteindelijk goed uitpakten, kreeg ik soms het gevoel dat ze het allemaal wat te rooskleurig voorstelt. De innerlijke strijd en de slapeloze nachten die aan zulke beslissingen vooraf gaan, komen amper aan bod en dat vond ik jammer.

Toch denk ik dat veel jonge lezers zich geïnspireerd zullen voelen na het lezen van dit boek. Lezers die nog net dat ene kleine zetje nodig hebben om hen te overtuigen de sprong te wagen en hun leven om te gooien zullen heel veel aan dit boek hebben. Ikzelf voel persoonlijk niet onmiddellijk die behoefte, maar dat neemt niet weg dat ik heel blij ben voor Chantal dat haar dromen zijn uitgekomen. Ze is een heel sterke vrouw waar je alleen maar respect voor kunt hebben.

Toen ik eindelijk durfde
Chantal Straver
Aantal pagina's: 208