zondag 15 mei 2016

RECENSIE | De onderkant van sneeuw - Ilse Ruijters

Irene probeert met veel pijn en moeite de draad weer op te pakken nadat ze per ongeluk een peuter heeft doodgereden, maar het verleden achtervolgt haar: ze ontvangt een anonieme bedreiging, waarin staat dat ze nog voor het eind van het jaar zal leren hoe het voelt om je dochter te verliezen. Wie in haar omgeving probeert haar gek te maken, of is ze zélf niet meer te vertrouwen na ‘de moord’ die ze heeft gepleegd? Waar ligt de grens tussen goed en kwaad, en hoe ver ga je om je eigen dochter te redden? Irenes beklemmende strijd leidt haar tot in de diepste krochten van haar psyche, steeds verder weg van haar familie, vrienden en haar ‘oude ik’.



Het voelde wel een beetje gek, zo'n boek over sneeuw en ijs lezen op een warme lentedag. Tegelijk was het ook gewoon een boek om kippenvel van te krijgen. De onderkant van sneeuw stond al een tijdje in mijn kast - veel te lang als je bedenkt hoe nieuwsgierig ik er al die tijd naar was.

In De onderkant van sneeuw maken we kennis met Irene Visser, een jonge moeder die haar leven weer terug op de rails probeert te krijgen nadat ze enkele jaren eerder een kleuter doodreed. Sindsdien is alles veranderd en worstelt ze met zichzelf en met haar omgeving. Ze voelt zich schuldig, vindt dat ze geen geluk meer mag ervaren en wilt zichzelf laten boeten voor wat ze gedaan heeft. 

Wanneer ze een anonieme e-card krijgt waarin haar eigen dochter met de dood bedreigd wordt, gaat het van kwaad naar erger met haar. Wie probeert haar gek te maken? Of zit het allemaal tussen haar oren? Vragen die je ook als lezer uit alle macht probeert te beantwoorden. Je wordt meegesleept in de maalstroom van Irenes gedachten en je begint - net zoals zijzelf - aan haar geestelijke gezondheid te twijfelen.

Een doodrijdster neerzetten als een sympathiek karakter is geen gemakkelijke opdracht en toch is Ilse Ruijters daar goed in geslaagd. In het begin had ik hier aanvankelijk nog mijn twijfels over, maar gaandeweg begon ik toch mee te leven met Irene.

Ik was er meerdere keren van overtuigd dat ik wist wie Irene zo kwelde, maar de schrijfster zette me keer op keer op het verkeerde been. Wanneer de waarheid dan uiteindelijk aan het licht komt, zakt de spanning eerst in om dan helemaal op het einde je zintuigen weer op scherp te zetten. 

Aan niets is te merken dat dit Ilse Ruijters' debuutthriller is. Het verhaal zit knap in elkaar, met interessante, ronde karakters en spannende plottwists. Dat de zes grote hoofdstukken elk beginnen met een stukje van een kinderliedje is een erg toepasselijk extraatje.


De onderkant van sneeuw
Ilse Ruijters
Aantal pagina's: 256
ISBN 9789048822072
Uitgeverij: The House of Books (september 2014)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten