vrijdag 20 mei 2016

Waarom de bib fantastisch is (of niet)

Ik ben in mijn leven ongeveer een jaar bij de jeugdbeweging geweest, zes jaar bij een turnclub en ondertussen een jaar of vijf bij de sportschool, maar nergens ben ik zo lang aangesloten als bij de bibliotheek. Sinds ik kon lezen ben ik eigenlijk onafgebroken lid geweest van één of meerdere bibliotheken en vandaag vertel ik jullie waarom!


Gelijkgestemde zielen
Nergens zul je zoveel mede-boekenwurmen ontmoeten als in de bibliotheek. Het is dan ook de perfecte plek om leestips uit te wisselen! (Of om schaamteloos reclame te maken voor je boekenblog!)

De bib = hip
De laatste jaren doen bibliotheken heel veel moeite om van hun saaie, muffe imago af te komen. Zo heeft onze bib pas zijn kinder- en jeugdafdeling grondig gerenoveerd en uitgebreid met een gezellige voorleeshoek voor de kleinsten maar ook een aparte "lounge" voor de iets oudere lezers. Missie geslaagd!

It's a kind of magic
Wat mij of geen enkele boekhandel ooit gelukt is, lukt de boekbinders van de bib keer op keer: in een mum van tijd transformeren ze een slappe paperback in een stevige hardcover. En laat ik dat nu veel liever lezen!

Rust & kalmte
De bib is by far de rustigste plek die ik ken en ik word er op slag zen van. (Behalve tijdens het voorleesuurtje op woensdagnamiddag. Dan kun je er best gewoon wegblijven. Tenzij je houdt van krijsende kinderen die boeken molesteren.)

In blijde verwachting
Een boek reserveren om dan in spanning te wachten op het berichtje dat het eindelijk op jou staat te wachten. Is het er al? Is het er al? Is het er al? HET IS ER!!!

Zoveel boeken voor een prijsje
Voor amper een paar euro per jaar kun je onbeperkt boeken lezen. Oké, je kunt ze dan niet in je boekenkast zetten, maar hé, dat kun je met e-boeken ook niet. 

Verborgen pareltjes
Het zijn meestal niet de allernieuwste bestsellers die met mij mee naar huis gaan. Juist die onbekende, oude, kapotgelezen pareltjes vind ik het leukst. Tenzij ze echt te vies zijn om aan te pakken natuurlijk...

Niet goed, boek terug
Wie kent het niet? Je hebt vol enthousiasme een nieuw boek gekocht en wanneer je begint te lezen valt het grandioos tegen. Zonde van je geld! Behalve bij de bib, daar kun je zoveel boeken mee naar huis nemen als je wilt en ze zonder problemen weer inruilen voor nieuw leesvoer. Voor mij de uitgelezen kans om boeken waarvan ik niet zeker weet of ze iets voor mij zijn toch een keer te proberen.


En voordat je denkt dat ik gesponsord werd voor deze ode aan de bibliotheek; er zijn ook echt wel wat minpuntjes verbonden aan zo'n lidmaatschap...

- Mijn ogen zijn altijd groter dan mijn leeshonger waardoor het grootste deel van de uitgeleende boeken ongelezen weer teruggebracht moet worden.

- Ik slaag er steevast in om een boek kwijt te spelen en zo een boete te vergaren.

- Ik erger me blauw aan verkeerd teruggeplaatste boeken én aan hoger vermelde jengelende kinderen.



Wat vind jij zo fantastisch aan de bibliotheek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten