maandag 25 april 2016

RECENSIE | Het kleine leven van Norbert Jones - Marloes Kemming

De zevenenzeventigjarige Norbert Jones leidt een ogenschijnlijk rustig leven. Hij heeft een liefdevol huwelijk, een ambitieuze dochter en geniet sinds twaalf jaar van zijn pensioen. Vol overgave stort Norbert zich op zijn favoriete bezigheid: verzamelen.

Ruim negentienduizend voorwerpen vonden in de loop der jaren hun weg naar Norberts garage. Ieder object uniek, verzameld in een poging iets van het verleden te behouden. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt Norbert gedwongen zich de vraag te stellen: wat te doen met zijn unieke collectie? Een proces van loslaten begint, waarbij Norbert niet alleen afscheid moet nemen van zijn collectie, maar ook van zijn geheimen en naasten.

Toen Marloes Kemming me een aantal weken geleden vroeg of ik haar boek zou willen lezen, had ik nog nooit van Het kleine leven van Norbert Jones gehoord, maar ik was onmiddellijk geïntrigeerd door de titel.

Dat kleine leven van de 77-jarige Norbert Jones bestaat sinds zijn pensioen voornamelijk uit het verzamelen van talloze objecten. Op het eerste zicht hebben die 19 000 vakkundig verzamelde en geordende voorwerpen niks met elkaar gemeen, maar schijn bedriegt. Wanneer Norbert te horen krijgt dat hij nog maar even te leven heeft, besluit hij om zijn verzameling van de hand te doen, maar niet zomaar aan de eerste de beste. In ruil voor een overtuigend levensverhaal kan een klant het voorwerp van zijn of haar keuze kopen. Door zijn spullen weg te doen, komt er letterlijk tijd vrij voor zijn geliefden. Norbert beseft dat hij zijn vrouw Emma en zijn dochter Marie te kort gedaan heeft met zijn verzamelwoede en hij onderneemt een allerlaatste krachttoer om dingen uit het verleden recht te zetten.

Norbert Jones is een charmante oude man die vanaf de eerste bladzijde je hart steelt. Marloes schetst hier een intiem portret van een man die vastzit in het verleden. De manier waarop hij met zijn verzameling omgaat is ronduit vertederend. Dit verhaal heeft mij alleen nog maar gesterkt in mijn overtuiging dat de waarde van voorwerpen niks te maken heeft met geld, maar alles met herinneringen. Het is letterlijk een ode aan de nostalgie en aan het verleden, maar ook Norbert beseft uiteindelijk dat hij daarvan los moet zien te komen.

Dit boek moet het niet hebben van dramatische plotwendingen of kleurrijke personages. De eenvoudige routine en de dagdromen van Norbert zijn voldoende om menig boek mee te vullen. En laat dat tegelijk ook het grootste - en misschien wel enige - minpunt zijn. Ik was wel benieuwd hoe het zou aflopen met Norbert, maar kon het boek ook makkelijk een paar dagen weg leggen zonder dat ik echt die drang voelde om verder te lezen. Daardoor heb ik er ook vrij lang over gedaan om het uit te lezen. Toch wist het einde me nog te verrassen, waardoor ik alsnog met een voldaan gevoel mijn e-reader kon dichtslaan.

Marloes Kemming schreef met dit boek een meer dan geslaagd debuut. Het kleine leven van Norbert Jones is een innemend verhaal over nostalgie, liefde, herinneringen en de zin van het leven.

Het kleine leven van Norbert Jones
Marloes Kemming