woensdag 20 april 2016

RECENSIE | Het Boek van Voorheen - Jen Minkman

De zestienjarige Leia woont al sinds haar tiende in het landhuis en leidt daar een geïsoleerd leven, samen met de rest van de jongeren. Diep vanbinnen is ze altijd nieuwsgierig geweest naar wat er schuilt achter de Muur die het eiland in tweeën deelt. Wanneer ze op een avond wegrent van Sol, hun wrede leider, ontmoet ze Walt, een van de Dwazen van achter de Muur. Hij vertelt een heel andere waarheid dan waarmee ze is opgegroeid. Wat blijft er nog over van haar wereld als de Muur uiteenvalt? Het Boek van Voorheen zet de lezers aan het denken over hun cultuur, de wereld waarin ze leven en de plek die ze innemen. Hoeveel van die wereld neem je aan zonder het in twijfel te trekken?

29763092

Een paar jaar geleden kwam ik voor het eerst in contact met Jen Minkman. Haar paranormale romances verrassen me iedere keer weer. Ik moest dan ook niet lang nadenken toen Jen recensenten zocht voor haar nieuwste boek: Het Boek van Voorheen. Wie kan zo'n prachtige cover weerstaan?

Hoofdpersonages Leia en Walt groeien allebei op aan één kant van een eiland, gescheiden door een hoge muur. De groepen aan weerszijden van de muur hebben zo hun ideeën over elkaar en over de wereld rondom hen. Walts volk gelooft in de godin Annabel die hen allemaal komt redden en dat van Leia gelooft in een Kracht die van binnenuit komt. Maar één ding hebben de groepen gemeen: er zijn mensen die van hun positie gebruik maken om van de zwakkeren te profiteren. Zowel Leia als Walt hebben redenen om te geloven dat hun leiders hen voorliegen en ze gaan allebei aan hun kant van de muur op zoek naar de waarheid. Een heel eind in het boek kruisen hun wegen elkaar en ik hoef vast geen tekeningetje te maken bij wat er daarna gebeurt.

Het Boek van Voorheen is een heel ander soort verhaal dan de paranormale romances die we van Jen gewoon zijn. Wel herkenbaar zijn haar fijne schrijfstijl en haar talent voor sfeerschepping. De werelden waarin Leia en Walt opgroeien komen voor je ogen tot leven. In haar vorige boeken gaat ze dieper in op onbekende culturen, in Het Boek van Voorheen blaast ze er zelf eentje leven in.

De verwijzingen naar Star Wars vond ik in eerste instantie heel gek. Mijn vrees dat dit boek hierop gebaseerd was, bleek gelukkig onterecht. Later in het verhaal vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en wordt pas echt duidelijk hoe goed het opzet van dit boek is. Jen Minkman heeft aan alle details gedacht.

Toch was ik over Het Boek van Voorheen niet zo enthousiast als over de andere boeken die ik van Jen las. Ik werd niet zo meegesleept als anders en kreeg maar moeilijk een band met de personages. Ook de relatie tussen Walt en Leia voelde als te vanzelfsprekend. Ze krijgt amper de kans om zich op een geloofwaardige manier te ontwikkelen en dat vond ik heel jammer.

Wat ik dan wel weer heel leuk vond, was de actuele boodschap die Jen met dit verhaal meegeeft. Ze zet je aan het denken over cultuurverschillen, vooroordelen en geloofsovertuigingen; iets dat de dag van vandaag zeker geen kwaad kan.

Jen Minkman heeft met Het Boek van Voorheen een spannende dystopische roman geschreven die goed opgebouwd en uitgewerkt is.

"Er is een kracht die in je woont," begin ik zacht. "Daar kun je uit putten als je er maar voor openstaat. Maar dat betekent niet dat je het allemaal alleen moet doen."

Het Boek van Voorheen