zondag 1 mei 2016

RECENSIE | Een verloren liefde - Iona Grey

In de Tweede Wereldoorlog wordt een jonge, getrouwde Engelse vrouw onmogelijk verliefd op een Amerikaanse soldaat. Na de oorlog komt hij terug voor haar, belooft hij – maar in de oorlog worden zoveel beloftes gedaan… In het heden vindt een jonge Engelse vrouw een schuilplaats in een verlaten huis, maar vindt dan de briefwisseling uit de oorlogstijd tussen de twee hoofdpersonen uit de andere verhaallijn – en gaat op onderzoek uit naar hoe hun verhaal afgelopen is.

Wat is het toch met oorlogsromances dat ze me altijd zo weten in te pakken? Is het hun onmogelijkheid? De grimmige omstandigheden waarin ze opbloeien? Ik zou het je niet kunnen zeggen, ik weet alleen dat ik er een zwak voor heb, in het echte leven en in boeken.

Ook in Een verloren liefde staat zo'n fantastische oorlogsliefde centraal. Wanneer zijn einde nadert schrijft Dan Rosinski een allerlaatste, wanhopige brief aan Stella, zijn geliefde van zeventig jaar geleden. Maar in het huis waar Dan en Stella zolang geleden één perfect moment beleefden, heeft nu de jonge Jess Moran een tijdelijk onderkomen gevonden. Wanneer ze Dans brief vindt, is ze vastbesloten om de twee tortelduifjes van toen te herenigen. Dat ze tijdens haar zoektocht ook zelf de liefde zou kunnen vinden heeft ze dan nog niet door, maar de lezer natuurlijk al wel!

In eerste instantie was het vooral de verhaallijn met Dan en Stella die me aansprak, maar gaandeweg begon ook Jess' kant van het verhaal me te intrigeren. Waar ik haar eerst niet zo sympathiek vond, kreeg ik later steeds meer begrip voor haar beslissingen. Toch was het vooral Dan die met zijn aangrijpende brieven aan Stella mijn hart stal. De balans tussen heden en verleden, tussen beschrijvende passages en dialogen zit hier precies goed.

Iets over de helft komt het verhaal dan opeens in een stroomversnelling, vooral het hedendaagse deel ervan. De toevalligheden beginnen zich op te stapelen en ik kreeg het gevoel dat de schrijfster regelmatig voor de gemakkelijkste oplossing ging, in plaats van de originele elementen en keuzes van in het begin van het boek door te trekken. Maar zoals zo vaak, maakte een weergaloos einde nog heel veel - zo niet alles - goed.

Een verloren liefde is het debuut van de Engelse Iona Grey, maar dat is er niet aan te merken. Het zit goed in elkaar en qua stijl en opbouw deed het me inderdaad sterk denken aan de historische romans van Jojo Moyes. Mijn favoriete schrijfster stoot ze niet zo makkelijk van haar troon, maar met een intens verhaal als dit komt ze toch aardig in de buurt.

Een verloren liefde
Oorspronkelijke titel: Letters to the Lost (Vertaling door Monique de Vre)
Iona Grey