zondag 11 januari 2015

RECENSIE | De jongen uit het woud - Jen Minkman

Julia is al jaren verliefd op Michael, de knapste jongen van de school. Wanneer hij haar eindelijk ziet staan, zet hij haar na een paar afspraakjes op kille wijze aan de kant. Julia’s zomervakantie begint met een gebroken hart. Een paar dagen later krijgt Michael een motorongeluk en is hij door de klap compleet veranderd. Vanaf dat moment staat haar leven op zijn kop. Michael wil haar terug. Maar waarom is hij zo anders? En kan ze hem nu wél vertrouwen?


Jen Minkman verraste me eerder al met Schaduw van de tijd en ik was dus heel benieuwd naar deze nieuwe paranormal romance van haar. De cover vind ik alleszins prachtig. Hij is sober en past tegelijk perfect bij het moderne sprookje dat De jongen uit het woud eigenlijk is.

Waar in Schaduw van de tijd de Indiaanse mythologie centraal staat, krijgt in De jongen uit het woud de Keltische mythologie een prominente rol toebedeeld. Ik vond het heel interessant om meer te weten te komen over deze cultuur en de Keltische bomenkalender bijvoorbeeld.

Het verhaal speelt zich af in Salzburg in Oostenrijk en hoewel die omgeving me niet bekend is, kan ik me er dankzij Jen wel een goed beeld van vormen. Ze liep zelf stage in Salzburg en woonde net als Julia in Birkensiedlung. Geen wonder dus dat de sfeerschepping op dat vlak heel geslaagd is. Voor mijn gevoel draagt deze originele setting ook echt bij aan de magische sfeer van het verhaal. Het woud rond Birkensiedlung vormt in dit geval dan ook niet alleen het decor voor het verhaal, het is tegelijk één van de hoofdpersonages en dat brengt de auteur op een mooie en geloofwaardige manier over.

Al snel ging ik op in het verhaal en leefde ik heel erg mee met Julia. Toch had ik het soms lastig met het vertelritme. Nu eens worden bepaalde gebeurtenissen heel breed uitgesmeerd, dan weer is er in een paar regels een hele dag voorbij. Op die manier ging het vertelritme heel sterk op en neer, wat me een beetje van de wijs bracht. Toch maakte de ontroerende ontknoping dat weer grotendeels goed.

Het hele boek ademt een prettige, vertrouwde sfeer uit - alsof de personages oude bekenden zijn. Julia en haar vrienden zijn typische tieners waarin elke (jongere) lezer zich zal kunnen herkennen, al vond ik Julia soms wel erg naïef overkomen, vooral wat de plotse verandering van Michael betreft. (De echte reden achter die opvallende karakterverandering kwam voor mij trouwens als een complete verrassing.)

Naast de verhaallijn over Julia en Michael, zijn er ook nog de mysterieuze gebeurtenissen rond Julia's kleine zusje Anne. Deze gebeurtenissen zorgen ervoor dat dit sprookje een onverwachte, spannende wending krijgt, als broodnodig tegengewicht voor de wel heel zoetsappige liefde tussen Julia en Michael.

Bij ieder boek dat van haar verschijnt, bewijst Jen Minkman dat ze een betere schrijfster geworden is. Ik ben dan ook heel benieuwd waarmee ze ons in de toekomst nog gaat verrassen. De jongen uit het woud is alleszins een aanrader voor iedereen die een modern sprookje op zijn tijd wel kan smaken.


De jongen uit het woud
Jen Minkman
Aantal pagina's: 256
ISBN 9789492098009
Uitgeverij Storm Publishers (september 2014)

Met dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar.

4 opmerkingen:

  1. Ik vond het ook een mooi boek. Ik werd aangetrokken door de mooie cover en daarna meegesleept door het mooie verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Evert Sinterniklaas11 januari 2015 om 20:42

    Helemaal mee eens. Normaliter zijn dergelijke verhalen niet geheel mijn ding, maar heb deze met veel plezier gelezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me inderdaad niet echt een mannenboek, maar het pleit natuurlijk alleen maar voor het boek en de auteur dat mannen er ook van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie cover is altijd een goed begin van een mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen