zaterdag 17 januari 2015

RECENSIE | De harteloze muze - Nynke Laanstra


 original
Wat doe je als langvergeten doden tot leven zijn gewekt? Dan ga je op onderzoek uit! Wat doe je als je oog in oog komt te staan met je doodgewaande muze? Dan wankel je! Maar wat als blijkt dat alles is geënsceneerd door je wraakzuchtige zoon en je voormalige minnares? Dan vrees je!
De ooit zo imposante Lars S. is uitzinnig van woede als hij ontdekt dat hij door zijn zoon Kjell is verraden. Als represaille kidnapt hij Kjells halfzusje Stine en vlucht halsoverkop naar het buitenland. Kjell zint op allesvernietigende wraak en smeedt samen met Fien, de voormalige muze van zijn vader, een ingenieus en doortrapt plan. Wat begint als een zenuwslopende klopjacht eindigt in een sinistere ontmoeting… - Bron


De harteloze muze is het derde en laatste deel in de Geloof-hoop-liefde-trilogie. Na de eerste twee delen was ik heel erg benieuwd hoe het verhaal rond Fien en haar minnaar Lars zou aflopen. Het was ondertussen wel al een tijdje geleden dat ik De losbandige vrouw en De sluwe verleider gelezen had, dus ik was heel blij met de verduidelijkende terugblik waar De harteloze muze mee begint.

Waar De losbandige vrouw en De sluwe verleider erotische thrillers zijn, verdwijnt in dit boek de erotiek een beetje naar de achtergrond. Centraal staan wraakgevoelens, machtsspelletjes en haat. In haar kenmerkende, aangename stijl beschrijft Nynke Laanstra hoe Fien, Kjell en hun companen een ultiem wraakplan beramen op Lars. Het verhaal is naar goede gewoonte vlot geschreven en Laanstra weet als geen ander hoe ze spanning moet creëren.

De sfeer is van in het begin heel grimmig en wreed. Het meedogenloze plan dat Fien en Kjell beramen wordt van naaldje tot draadje uit de doeken gedaan. Maar daar blijft het dan ook heel lang bij. Er wordt heel wat over en weer gepraat, maar de echte actie ontbreekt helaas lange tijd.

Door een combinatie van factoren, waar ik overigens niet echt mijn vinger kan opleggen, werd ik door dit boek niet zo gegrepen als door De losbandige vrouw en De sluwe verleider. Ik weet dat Nynke Laanstra de kracht en de gave heeft om je mee te slepen in een verhaal, maar met De harteloze muze is dat jammer genoeg niet helemaal gelukt.


De harteloze muze
Nynke Laanstra
Aantal pagina's: 249
ISBN 9789491472626
Uitgeverij Booklight (december 2014)

Met dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Herkenbaar dat gevoel! Ik was helaas ook niet helemaal enthousiast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het echt heel jammer want haar vorige twee boeken vond ik wel heel erg leuk. Bewijst eigenlijk maar weer eens dat series niet zo mijn ding zijn.

    BeantwoordenVerwijderen