maandag 24 februari 2014

Waarom mijn boekenkast altijd te klein is

Wat ooit begon met een klein kastje met drie leggers is ondertussen uitgegroeid tot een volledige muur met boekenkasten. En weer kamp ik met acuut plaatsgebrek. Om de zoveel tijd lijk ik gewoon nood te hebben aan grotere boekenkast. Of zou het misschien zo zijn dat ik gewoon wat boeken moet wegdoen?


Op één of andere manier lijk ik geen afscheid te kunnen nemen van mijn boeken. Zondagmiddag stond ik weer eens voor mijn boekenkast, vastberaden plaats te maken voor alle nieuwe aanwinsten die hun plekje opeisen. En op zo'n moment begint er een ware innerlijke strijd. Want welk boek kan ik nu zomaar naar de kringloopwinkel brengen?

Boeken die ongelezen in de kast staan doe ik uiteraard niet weg, want ook al staan ze er al jaren ongelezen bij, misschien krijg ik morgen wel opeens zin om dát boek te gaan lezen en dan heb ik het weggedaan. Dat risico kan ik toch niet lopen? Van boeken die wél gelezen zijn en die ik heel goed vond of die me echt raakten kan ik uiteraard ook geen afscheid nemen. Misschien beslis ik op een mooie dag wel om ze nog eens te herlezen of wil ik ze graag uitlenen.

Daarnaast vind ik het sowieso zonde om dingen die veel geld gekost hebben weg te doen. Dat heb ik trouwens niet alleen met boeken maar ook met kleren, schoenen, tassen, ... En dus hou ik alles maar bij... Onder het motto "zonde van het geld" zijn dan alle boeken die ik zelf kocht gered.

Boeken die ik ooit cadeau kreeg kan ik natuurlijk ook niet zomaar weg doen, want aan ieder boek hangt een mooie herinnering. Plus, de persoon van wie ik het boek kreeg zou wel eens achter zijn cadeau kunnen vragen en dan moet ik met het schaamrood op de wangen toegeven dat ik het naar de kringloopwinkel gebracht heb. Je hebt hem al door, ook gekregen boeken kan ik onmogelijk wegdoen.

Dan heb je nog een klasse apart: de recensieboeken. Het feit dat een uitgeverij mij boeken opstuurt in ruil voor een recensie vind ik nog steeds zo ongelooflijk, een beetje bizar zelfs. Dat maakt dat ik ook van deze boeken moeilijk afstand kan doen en ze hun positie in de boekenkast stevig vasthouden.

Verder kan ik ook nog een pak excuses verzinnen om boeken die niet tot één van bovenstaande categorieën behoren bij te houden. Boeken van (heel) vroeger, boeken waarin ik vanalles heb aangeduid en aantekeningen in heb gemaakt, boeken die ik gered heb van de vernieling bij de uitverkoop in de bib, ga zo maar door.

Na rijp beraad heb ik uiteindelijk toch een karig stapeltje boeken bijeen gesprokkeld waar ik afstand van wil doen (of dat denk ik toch) en heb ze veilig in een doosje gestopt. Ik ben vastberaden om ze zo snel mogelijk naar de kringloopwinkel te brengen en de doos tot die tijd niet meer open te doen want dan belanden alle boeken gewoon weer op de plank en begint het hele spelletje weer opnieuw...


Kan jij ook zo moeilijk boeken wegdoen? Of heb je daar geen problemen mee? Wat doe je er dan mee?

15 opmerkingen:

  1. Ik heb er steeds meer moeite mee... Vroeger deed ik het met gemak, maar nu heb ik spijt van een paar boeken die ik heb weggedaan en daardoor durf ik niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een aantal boeken in mijn kast staan waarvan ik weet dat ik ze nooit (meer) zal gaan lezen en die vind ik ook erg storend dus die zou ik zo weg kunnen doen. Maar ik heb inderdaad ook van die boeken waarbij ik dan denk, wat als ik ze over 4 jaar ineens wel zou willen lezen. Misschien gewoon nog een boekenkast kopen? Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik herken het probleem wel. Maar het scheelt dat ik boeken nooit echt weggooi, meestal gaan ze naar de weggeefwinkel of verkoop ik ze online.
    Ik vind het wel een leuk idee dat de kwaliteit van mijn boekenkast steeds hoger wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt weggooien doe ik ook nooit, dat zou echt zonde zijn. Dat is inderdaad wel een leuk idee, zo had ik het nog niet bekeken.

      Verwijderen
  4. Ik heb juist een jaar of 10 geleden heel resoluut 90% van mijn boeken verkocht (en restant naar een bejaardentehuis gebracht) en begin nu pas weer met het kopen van boeken (was mijn goede voornemen voor 2014). In de tussentijd leende ik veel boeken bij de bieb en van vrienden.

    Momenteel koop ik dus 1 a 2 boeken (of epubs) per maand en ruil deze met vriendinnen en zo begint mijn (digitale) boekenkast weer een beetje vorm te krijgen :) Ik vraag me alleen af, waarom bewaar ik al die epubs, ik lees een boek nooit 2 keer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, 90% van al je boeken, knap! Epubs kan ik net veel makkelijker naar de prullenbak sturen dan een fysiek boek. Gek eigenlijk.

      Verwijderen
  5. Ik had daar altijd veel moeite mee totdat we 4 jaar geleden naar Australië gingen verhuizen. Al die boeken verschepen was veel te duur, dus ik heb toen het grootste deel van mijn boeken verkocht (via Bol en Marktplaats) en weggegeven. Zo'n 200 boeken gingen met de boot. Toen wij weer naar Nederland verhuisden heb ik ook daar weer de helft van weggegeven. Sinds die tijd koop ik nauwelijks boeken. Heb ook nog maar ruimte voor 1 boekenkast :-(

    Ik heb gemerkt dat het gemakkelijker werd toen ik de eerste dozen boeken kwijt was.
    Sterkte met plaatsmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch best een hoop boeken op die boot! Het is waarschijnlijk gewoon een knopje omzetten, eens je bezig bent met plaatsmaken blijf je bezig.

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Er is in ons huis nog plaats genoeg voor meer boekenkasten hoor, maar dan blijf ik verzamelen. Kast vol = boeken wegdoen!

      Verwijderen
  7. Herkenbaar. Probeer ook regelmatig plaats te maken, maar besluit het merendeel dan toch te houden. Terwijl ik nauwelijks boeken herlees. Alleen als de boekenkast echt uitpuilt kan ik het wel over mijn hart verkrijgen om wat boeken weg te geven of te verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja als ze vol zit moet je iets doen he. Boeken verkopen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.

      Verwijderen
  8. Ik moet ook binnenkort eens gaan ruimen...

    BeantwoordenVerwijderen