vrijdag 9 januari 2015

Mijn favoriete Vlaamse boeken


Jij hebt het misschien ook wel gelezen een paar weken geleden: Vlamingen en Nederlanders lezen het liefst boeken uit hun eigen taalgebied. Het nieuws zette mij serieus aan het denken en ik kwam tot de conclusie dat ik zelf juist meer Nederlands lees dan Vlaams, o.a. door samenwerkingen met Nederlandse uitgeverijen. Toch voelt een Vlaams boek altijd weer een beetje als thuiskomen en er staan dan ook heel wat Vlaamse boeken op mijn favorietenlijstje die ik jullie niet wil onthouden!


Allemaal willen we de hemel - Els Beerten (Jeugdroman)
Dit jeugdboek ontroerde en verraste mij. Ondanks de bijna 500 pagina's vloog ik door het verhaal en bleef ademloos achter. Ook Beertens nieuwe boek Eén mens is genoeg staat op mijn verlanglijstje voor dit jaar.

Charly - Patrick De Bruyn (Thriller)
De meer bekende Vlaamse thrillers van Pieter Aspe en Luc Deflo kunnen me doorgaans niet bekoren, maar deze van Patrick De Bruyn wél. Charly is een donkere, gelaagde psychologische thriller over wraak en hoever mensen daar voor durven gaan.

De mooiste zomer van mijn leven - Karen Dierickx (Jeugdroman)
Karen Dierickx schreef met De mooiste zomer van mijn leven een sober, ingetogen portret van een meisje dat een jonge vrouw wordt tijdens de zomer van 1914. Ik ben nu ook heel benieuwd naar Wat niemand weet, het vervolg op dit boek.

Post voor Mevrouw Bromley - Stefan Brijs (Roman/Literatuur)
Brijs' bekendste boek is waarschijnlijk het veelvuldig vertaalde en ook verfilmde De Engelenmaker, maar mijn favoriete boek van hem is Post voor Mevrouw Bromley, waarin hij de heldhaftigheid van de Eerste Wereldoorlog in een heel ander daglicht stelt.



Het meisje en de soldaat - Aline Sax (Kinderboek +10 jaar)
Dit prachtig geïllustreerde boekje haalde ik in eerste instantie bij de bib, maar ik was zo onder de indruk dat ik het daarna kocht en liet signeren op de Boekenbeurs. Het hoofdpersonage is een blind meisje, waardoor geuren een centrale rol spelen in het verhaal. Dat zorgt voor een bijzondere leeservaring.

De buitenkant van Meneer Jules - Diane Broeckhoven (Roman/Novelle)
Met eenvoudig taalgebruik tilt Diane Broeckhoven dagelijkse dingen naar een hoger niveau. Alle verhalen die ik al van haar las, stralen dezelfde warmte uit. Zelf noemt de schrijfster dit boek liefhebbend "een Juleke" en ik ben heel blij dat ik zo'n Juleke in mijn kast heb staan!

Hellekind - Bram Dehouck (Thriller)
De thrillers van Bram Dehouck doen me denken aan die van Franck Thilliez, één van mijn favoriete thrillerauteurs. Hellekind kruipt onder je huid en laat je niet meer los tot je de laatste bladzijde hebt omgeslagen! Ook De minzame moordenaar is trouwens echt een aanrader!

De Laatkomer - Dimitri Verhulst (Roman/Literatuur)
Dit boek zou je ook wel de Vlaamse tegenhanger van Hendrik Groens Pogingen van het leven iets te maken kunnen noemen. De Laatkomer is een even treurig als hilarisch verhaal over een man die op zijn oude dag geen andere uitweg meer ziet dan dementie te veinzen en zich te laten opnemen in een bejaardentehuis.



Hopelijk heb ik je met dit lijstje kunnen inspireren om wat vaker een Vlaams boek ter hand te nemen! Ik hoor graag wat jouw favoriete Vlaamse boek/auteur is!


6 opmerkingen:

  1. Ik heb er weer een aantal toegevoegd aan mijn to read lijstje op Goodreads. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan Jessica! Benieuwd of deze boeken jou ook bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jannie Trouwborst-van Oostrum9 januari 2015 om 20:22

    Leuk! Er zit vast nog wat voor me bij. De laatkomer las ik al (veel beter dan Hendrik Groen, dat had ik na een paar bladzijden wel gezien). Ik las al meer van Verhulst. Ook Diane van Broeckhoven Meneer Jules en Reiskoorts vond ik mooi. Kijk nu uit naar de Poppendokter. Maar een van mijn Vlaamse favorieten is Het graf van de voddenraper van Bart Vercauteren. Ken jij die? Het verslag kun je op mijn blog vinden. Bedankt voor de tips en ik zal je blog blijven volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zitten zeker boeken tussen die ik nog wil lezen. Momenteel lees ik Woesten en ik vind het ook echt een verademing, thuiskomen zoals je zegt, om nog eens een echt Vlaams boek te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woesten lijkt me inderdaad ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen