zaterdag 3 januari 2015

RECENSIE | De Verwanten - Guido Bottinga

Luka, bijna achttien, mooi en eigenwijs, brengt de zomer door bij haar tante. Ze heeft even genoeg van haar ouders, voor wie alles draait om geld en uiterlijke schijn. Maar haar rust wordt verstoord door William die haar op doortocht naar België komt bezoeken. William, de Engelse jongen op wie ze vorig jaar verliefd werd, maar die haar verraadde.
Toch blijft iets in William haar aantrekken. En als Luka hoort dat hij naar Ieper gaat om onderzoek te doen naar de gasaanvallen in de Eerste Wereldoorlog, overvalt haar een onweerstaanbare drang om met hem mee te gaan. Wanneer haar tante haar dan ook nog een doosje brieven meegeeft die een soldaat aan het front in Ieper in 1914 aan zijn verloofde schreef, raken de ontwikkelingen in een stroomversnelling.
Luka blijkt meer te weten over deze soldaat dan ze kán weten. En dan is er die jongen met het rode haar die haar overal lijkt te volgen - en die al vijftien jaar niet ouder is geworden.
In Ieper ontdekken Luka en William dingen over zichzelf en elkaar die hun leven voorgoed zullen veranderen. - Bron

Een Nederlandse Young Adult over de Groote Oorlog die zich grotendeels in Ieper afspeelt - daar was ik wel heel benieuwd naar! Ik kocht dit boek in november al op de Antwerpse Boekenbeurs maar moest nog tot Kerstmis wachten om het uit te pakken. Vorige week was het dan zover! Ik begon bijna direct te lezen en had het boek op twee dagen uit. Dat zegt niet alleen iets over mijn enthousiasme over dit boek, maar ook over hoe gemakkelijk je je er doorheen leest, ondanks die meer dan 400 bladzijden.

Luka en William zijn aangename hoofdpersonages waarin iedereen die jong (geweest) is iets van zichzelf zal herkennen. Luka is eigenzinnig, wispelturig en heeft gevoel voor humor. William daarentegen is gevoelig, zorgzaam en een tikje te volwassen voor zijn leeftijd. Ze zijn dolverliefd op elkaar, maar willen of durven het lange tijd niet toegeven. De chemie tussen die twee spat gewoon van de pagina's.

De relatie van Luka en William vormt samen met de Groote Oorlog de rode draad doorheen het boek. Historische informatie wordt op een subtiele manier verwerkt in het verhaal en het is duidelijk dat Guido Bottinga grondige research gedaan heeft naar de historische gebeurtenissen en bezienswaardigheden in en rond Ieper. Ik ben zelf een paar keer in Ieper en omgeving geweest en tijdens het lezen waande ik me weer helemaal daar. Vooral de Last Post ceremonie beschrijft hij zo mooi en gedetailleerd dat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Ik kreeg er echt kippenvel van. (Net zoals ik kippenvel kreeg van die jongen met het rode haar die Luka al haar hele leven lijkt te achtervolgen.)

Door de brieven van een Duitse soldaat aan zijn verloofde te verwerken in het verhaal word je als lezer afwisselend met het heden en het verleden geconfronteerd en kom je tegelijk heel veel te weten over het leven aan het front. Ondanks dat het handschriftachtige lettertype lastig te lezen is, zag ik de brieven als een aangename afwisseling.

Er zijn dan misschien wel iets te veel toevalligheden nodig om alle verhaallijnen aan elkaar te knopen, maar eigenlijk stoorde me dat niet zo. Het mysterie en het avontuur kregen de overhand en ik ging helemaal op in het verhaal. Ik heb oprecht genoten van dit boek!

De Verwanten
Guido Bottinga
Aantal pagina's: 412