maandag 24 november 2014

RECENSIE | Eén vrouw, twee mannen - Alexandra Terlouw-van Hulst

Jeannet en Artur hebben op het eerste zicht een gelukkig huwelijk, totdat Jeannet een brief ontdekt waaruit blijkt dat Artur er een minnares op na houdt. Het zou haar op zich niet moeten verontrusten, Artur en zij hebben elkaar altijd vrij gelaten, maar als het blijkt te gaan om de vrouw van een bevriend koppel, stort haar wereld in. Om afstand te nemen trekt ze naar Parijs, waar ze een hartstochtelijke affaire begint met Jesper. Eens weer thuis staat Jesper opeens voor hun deur en wat volgt is een intense driehoeksverhouding. Tot hun gemeenschappelijke geluk overschaduwd wordt door andere, nog grotere geheimen en Artur de enige lijkt die het tij kan keren.

Alvorens ik in dit boek begon, was ik een beetje sceptisch. Een moderne Arthurvertelling schrijven is gewaagd, maar ik moet zeggen dat Alexandra Terlouw, vrouw van Jan Terlouw, erg goed in haar opzet geslaagd is. De verwijzingen naar Koning Arthur zijn subtiel, doch onmiskenbaar aanwezig. Doordat de auteur het verhaal van Arthur voor ogen houdt, lijken sommige plotwendingen een beetje vergezocht, maar omdat ik wist wat de reden was, stoorde het me niet.

Sommige personages zijn duidelijk terug te voeren naar hun middeleeuwse evenbeeld, bij andere is de gelijkenis minder evident, en hoewel Jeannet de verteller is in het boek, is het toch Artur die de touwtjes in handen heeft. Hij is het die uiteindelijk de belangrijke beslissingen neemt.

Ook over de driehoeksrelatie tussen Jeannet, Artur en Jester had ik initieel zo mijn bedenkingen - Jeannet moet maar eens leren kiezen tussen haar man en haar minnaar, vond ik - maar later kreeg ik vooral begrip voor alle betrokken partijen. De relatie tussen deze drie mensen is onconventioneel en tegelijk uitzonderlijk puur en onzelfzuchtig, iets wat Alexandra Terlouw heel treffend neerzet.

Ze mag dan wel bijna tachtig jaar zijn, met dit boek toont Alexandra Terlouw zich aan de wereld als een moderne, ruimdenkende vrouw én een geweldige schrijfster. Ondanks dat ik eerst wat sceptisch was, heeft Eén vrouw, twee mannen me aangenaam verrast en ik kan het iedereen die houdt van de Arthursage van harte aanbevelen!

««««

Eén vrouw, twee mannen
Alexandra Terlouw-van Hulst